Hon bet mig !!??
För ca 2 månader sedan hämtade jag och mina 2 barn hem kanin till dem. De var redan då ca 7månader gamla och honor ur samma syskonkull. Jag har aldrig haft kanin innan men läste till mig att två honor ur samma kull kan gå ihop under resten av livet. Problemet var att de inte blivit särskilt mycket hanterade så de var väldigt rädda och försiktiga i början. Det har gått bättre och bättre med tiden och vi tar gärna upp dem och gosar med dem i famnen även fast de inte springer fram och hälsar på oss som en katt eller hund. I morse när jag skulle lägga in hö i buren så högg den ena kaninen efter mig och bet hål i min hand. Hon vägrade att flytta på si och gnydde vidare och jag fick inte närma mig med handen även om jag bara skulle ta ut gammalt hö och lägga in nytt..!!! Hur kan detta komma sig? Det är två små lejonhuvade hermelinkaniner och vad jag har hört så är de svåra att ha rent socialt sett men det här kan jag inte godkänna. Man ska inte behöva vara rädd för att barnen blir bitna av sina husdjur. Snälla någon, hjälp mig att förstå!!
Det kan ha att göra mad "tonåren". Det är en tid när kaninen blir trotsig och ibland tjurig óch testar gärna gränser. Min ena hona var väldigt tjurig i tonåren och högg mig och bet mig och var allmänt aggressiv och ilsken. Men jag hanterade henne mycket och visade att det inte var okej. Det kan ta några veckor för det att gå över, eller så går det aldrig över.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Det kan väl också vara att honan är osäker och att du kommer in på hennes revir?
Mvh Linnea Matros
Revirbeteende eller tonåren skulle jag tro. Köpte du dem hos uppfödare eller djuraffär? Om du köpte dem på en djuraffär så vet man ju oftast inte vilka föräldrarna är och då kan beteendet ligga i släkten så att säga. Om föräldrarna har dåligt psyke kan det ärvas ner. Men ta på dig tjocka vantar så att det inte gör något om hon biter dig och då kan hon sluta för att hon vet att du inte reagerar på det. :) Lycka till!
Emma

Tack för alla svar!
#1 Hur visar man att det inte är okej. Själv reagerade jag instinktivt genom att markera med handen på nosen (daskade) att hon skulle backa men det struntade hon i då. Tack och lov så har hon ändrat sig redan nu under dagen. Men det kommer kanske tillbaka och då är det bra att vara förberedd. När du skriver att du hanterade henne mycket…. betyder det att man gosar eller något annat?
#3 Vantarna var en fiffig idè !! Det skulle jag aldrig kommit på själv.
Jag köpte dem via annons på Blocket. De var så söta och precis vad som passade oss på alla sätt utom det här.
Hur är det annars? Är hermelinkaniner svårare att få goa och mysiga än andra kaniner?
En undrande novis 
Förstår om det känns obehagligt att han en kanin som biter. Det bästa är att köpa kaniner som vlivit mycket hanterade och som är tama från början när ni köper dem. Visst, så är det ingen garanti att de inte kommer att bli vresiga.
Sen så kan det ju vara tonåren då en del kaniner kan bli lite tvära, mina kaniner har aldrigt hamnat i en negativ period. Eller jag hade en hane som blev lite revirmarkerande men efter några veckor/månader så slutade han. (Han skvätte och var inte så glad när man grejade i buren.)
Bor kaninerna i samma bur? Kan ju vara så att den kaninen som är högst i rang vill försvara sitt revir mot den andra kaninen och så kommer du dit och får ta "smällen".
Kastanjegårdens Kaniner
#4 Jag visade att det beteendet inte är okej genom att jag puttade bort henne vänligt, men väldigt bestämt och höll henne kvar ifrån mig ett tag. Om hon fortsatte bita mig så tog jag handen över hennes rygg och tröck VÄLDIGT löst ner henne mot marken så att hon inte kunde nå min hand.
Det jag menar med att hantera henne mycket, är att ta upp kaninen ofta för att visa att jag får ta upp henne när jag vill. Och så gosade jag mycket för att visa att jag är snäll och bara vill henne väl.
Jag tror att dinkanin mest tyckte att du trängde dig på i hennes revir, så hon bet dig antagligen av ren instingt.
Lycka till i alla fall! :)
Kram Johanna
Hur är det nu, är de lejonhuvade kaniner eller hermeliner ni har? För det finns nämligen inget som heter lejonhuvad hermelin.
Har själv tre lejonhuvade kaniner, jättemysiga hela bunten men den ena visar dock tonårstendenser, vilket jag också tror att era gör.
Hermeliner har jag inte själv någon erfarenhet av, dock har jag hört att de kan vara lite bitska osv.
Att sätta på sig tjocka vantar när man har händerna i buren är smart eftersom man då slipper rycka bort handen och visa att man är i "underläge". Då kan man fortsätta som vanligt när kaninen hugger och den kommer troligtvis tillslut inse att det inte lönar sig att hugga eftersom du ändå inte kommer ta bort händerna från buren då.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tack alla för ert engagemang!!
#5 Kaninerna bor i samma bur och nu när du säger det så har de börjat gruffa lite mer än innan och det kan ju vara precis så som du säger. Det verkar som om den andra kaninen som inte gör något mot mig gör desto mer mot den kaninen som nafsar efter mig. Det är inte något allvarligt än men två små tussar har jag nog hittat. Sedan vilar de bredvid varandra igen.
#6 Tack för att du så ingående förklarar hur du gör. Det hjälpte mig att förstå bättre. Det måste som du säger vara så att det är jag som ska bestämma och inte kaninen.
#7 De såldes som lejonhuvade hermeliner och de ser ut precis som de hermeliner jag sett på bild fast med lite extra päls runt halsen. Om det sedan inte finns sådana på riktigt är jag inte insatt i. Jag kan tyvärr inte så mycket om alla raser. Men heter det då bara lejonhuvade kaniner?
#8 de kan vara blandras mellan hermelin och lejonhuvade :)
Kram Johanna

Tråkigt det där.
Men med tanke på deras ålder, så
skulle jag nog säga att du
har två tonåringar! ;)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#8 Ja antingen renrasig lejonhuvad kanin, eller blandras mellan hermelin och lejonhuvad som jag tror är det mest troliga :)
Men huvudsaken är ju inte vad kaninen är för ras så länge men bara ska ha den till myspys :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har inte läst alla trådar.
Min pappa har sina små knep med kaxiga kaniner som tror de är störst bäst och vackrast. Släng in en morot så bryr de inte sig om vad du gör. De tänker bara på att äta upp sin motot.
Jag har själv haft en korsning mellan hermelin och lejonhuvad. Det var ju inte den lättaste kaninen kan jag säga.. Hon hade sin vilja och hon skulle kunna döda för att få sin vilja igenom.
Sen hade jag en misskött hane som hade det allt annat än bra. Riktigt kissig och bajsig bur, inget hö, lite spån, ja inte roligt att se. Vi betalade bara och sen åkte vi hem med Musse.
Jag satt och frös rumpan av mig för att Musse skulle springa 1,5 timme utanför buren. Jag såg ut som om vi hade -90 grader när det var -3. Men Musse skulle ju ut och röra sig. Han var inte snäll heller för han hoppade på händer när man skulle ta ut honom.
Efter 3 mån kämpande så blev han som en annan kanin! Han kom när man kallade på honom, satt man 3 m ifrån honom och han satt i buren och man kallade på honom så hoppade han upp på ett skötbord bredvid hans bur, ner på en soppåse och hoppade upp i famnen på mig och slickade mig i huvudet. Fast 6 mån senare dog han av kaninpest=( Bara 11 mån gammal..
Så ge inte upp! De kan ändra sig. De ska bara ha förtrodende för dig. Du vet ju inte vad de råkat ut för innan de kom till mig. De kanske blev misshandlade? En misshandlad och misskött kanin har svårt för att tro på en människa igen. Då måste man jobba oerhört mycket med de. Slå absolut inte de, inte ens ett liten dask på nosen med fingret. Säg Nej! eller Fy! Det förstår de bättre än att de blir slagna. Tror kaniner har lika bra minne som en häst. Slår man en häst så glömmer de aldrig det. De glömmer aldrig sådana hemska saker.
Lycka till och hoppas du får lika trevliga damer som Musse var!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Jag tror inte att de blivit misshandlade men definitivt "bortglömda". Det är ingen som kelat eller gosat med dem så de har fått ty sig till varandra och blivit väldigt skygga. De kommer inte vid tilltal eller hoppar upp i famnen. Trots att vi har dem i knät eller i sängen flera timmar om dagen så känns det inte riktigt som om att det är det de vill. Så fort de får chansen så sticker de iväg. På detta har alltså "tonåren" kommit vad jag förståt. Att klippa klorna går inte alls så jag tänker åka till djuraffären för att få hjälp med det. Jag får vara tålmodig och hoppas på att det inte är försent än.