-10 grader

Fy ja, jag bor långt nere i Skåne så jag har inte så kallt ännu, :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Idag hade vi kallaste dagen på året här nere i småland, minus 0,2 grader idag kl 10 ;D
Emma
-8 här, usch. hatar vintern :p
♥

Sålänge de har bra vinterpäls så lider de inte av kylan.
Unvik att ge mer kraftfoder i förebyggande syfte då det ger sämre vinterpäls och tänk på att varmt vatten och varm mat kan få bakvänd effekt då kroppen stänger av uppvärmningen om den får värme från annat håll och de kan istället bli nedkylda när effekten från den varma maten/vattnet avtar.

Haha ingen snö men kallt är/var det. Som mest var det -6 för några dagar sen :)
Bor ändå i Skåne :D
Vi har ganska mycket snö hos mig faktiskt.
Piloten älskar snö, han blir jätteglad då han får komma ut och springa. Han gräver och hoppar omkring, han ser grymmt gullig ut:)<3
Om bara solen tittar fram så kan man gå och bada hos oss x'D
Haha 6 + idah
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Om det ändå vore minusgrader.
Är trött på allt regn och all gegga vid kaninburen. 
#8 - Uschja! Vi hade två dagar här i Stockholm med -7 grader och frost hela dagarna, jag var ute mest hela dagarna och tyckte det var jätteskönt utan det blöta.
Not your mom, not your milk.

Det var ett par minus här ett tag (bor i Nacka i sthlm) och det var så himla skönt! Kännde mig så glad när det var så fruset på något vis.. Älskar vintern grymt mycket! Men nu är det den gamla vanliga geggan och regn igen =(
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Ingen fara med kylan för kaninerna det är ju vi som tycker det bara, har alltid haft mina kaniner ute och ibland blir det ju ända ner till -30 grader här
Här har det också snöat en hel del!
Kaninerna fick vara ute en stund.
Första snön för Froste, men han verkade inte alltför imponerad.
Snarare fundersam vad snö skulle vara bra för. =P
Familjens hane ville upp så fort jag satte ner honom - man blev ju blöt!
Honorna gillar det däremot. ^^
jag bor på smålandsgränsen och idag hade vi som kallast -7 grader :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nu har vi -6,7 ;P
MVH.
Louise T
=) Det är fint med snö men det är jobbigt att ha kaniner ute när det är minusgrader, när vattnet fryser och spånen med kiss lika så:P
#18 Oj, hjälp!
Jag håller på att frysa ihäl ute men här är det ändå "bara" 10 minusgrader.
Kastanjegårdens Kaniner

Här har vi haft -20 i två dagar nu, men kaninerna går det ingen nöd på, dom mår bra. I dag har det blivit varmare "bara" -10 grader
hade -29grader igår ..KALLT!
// Michis

hade -13 grade ri går höll på att dö :O!
jag gillar sommaren bäst! Sommar, sol och värme ;) när det är under nollan så´är det på tok för kallt för mig! hehe

#23: Haha ja vintern är inte rolig! ;P Jag gillar våren :) Lagom varmt för att göra saker med kaninen! :)
MVH.
Louise T
Tycker synd om mina små utekaniner, det är deras första vinter och det har varit -10 eller -5 varje dag! :( Kaaaaallt!
#26 Samma här ;) Men om man burrar in händerna i pälsarna känner man hur varma dem är :D
Emma
Nu har det varit nere i minut 10 i Skåne också.
Min teori är ju att kaninerna klarar det mesta så länge de står i lä och i en tät och bra bur som inte är isolerad med frigolit eller för tjockt.
OCH… viktigast nästan; halm som strö.
Min kanin var jag tvugnen att ta in idag, fastän han bodde i en bod där det inte drog. Han slutade äta och ögonen började att rinna. Men nu har han varit inne i 5-6 timmar och är mkt piggare och ´har till och med ätit. Känslig mot kyla?
#29 Kanske förkyld, kontakta veterinär.
Igår så var det -19 grader på morgonen, senare på dagen så var det ca -16 grader. De senaste dagarna så har det varit 12-16 minusgrader ute.
Men nu så är det bra -4 grader och det är jätteskönt mot tidigare dagar! =) Var nyss ute hos kaninerna och jag kunde gå in när jag var klar, dvs jag behövde inte gå in och värma händerna hela tiden.
Kastanjegårdens Kaniner

12 minus grader här .. ;(
Huuuh!
Men så man ska inte ge varmt vatten eller?
Är det någon mer än jag som är så trött på vattenflaskor som ska bytas typ var fjärde minut? ._.
#32 Man kan ge jummet vatten, fast då måste det vara kokat först. Inte varmt vatten från kranen ;) Byt till skål, det tar mycket längre tid på sig att frysa! :D Vattenflaskorna fryser ju i pipen, den är ju så tunn. Även om det inte är fruset i flaskan så kan det vara fruset i pipen. Mina kaninen föredrar att dricka ur skålarna faktiskt. Mer narturligt :)
Nu har vi riktigt behaglig temperatur (enligt mig) typ ca 0 grader (y) Fast kaninerna är varma ;)
Emma

#33 Ger då alltid varmt vatten från kranen till kaninerna som är ute, varför skulle det behöva kokas???
#34 För att det är massa dåliga bakterier i det varma kranvattnet, därför ska man koka det. Då försvinner alla bakterier.
Emma
#34: Anledningen till att det inte är bra att ge vatten direkt från kranen, är att det finns metaller i varmvattenrör (till skillnad från kallvattenrör) som släpps löst när man spolar.
Samt att det kan finnas bakterier i det.
Därför är det bättre att värma kallt vatten, än att ta varmt direkt ifrån kranen.
Idag har vi -20 c i VÄRMLAND 

Vi har -20 nu och kylan verkar hålla i sig, känns inge kul, men kaninerna mår bra i alla fall. Däremot dog en av kaninerna som jag tog in i höstas, vet inte varför?
-16 när jag kollade på termometern imorse.
Själv ska man ut och städa burar idag.
Ska bli intressant att se hur mycket som går att spetta loss. 

Idag är det 21 grader kallt, hade åkt slalom, men det var ju inte såå kallt som jag trodde :)
Bor i mellersta sverige, dalarna så det är väl "ganska" kyligt här nu =)
här i blekinge (kronobergsgränsen) är det ca 5 minus ute nu. FÖR KALLT!:P
haha, vad alla klagar på -7 x) Hos oss var det -31 i helgen
O snön ligger snart på 1 meter
#47 Hon bor inne
#45: Jag skulle ta in mina i bastun (där det är några plusgrader) om det blev -25 och höll sig så kallt. De klarar att vara ute då, och egentligen kan de vara ute fastän det är under -30, men det känns inte riktigt så bra att låta dem vara ute då.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Här ligger det runt nollan, har varit lite kallare under dagen. Och brr, så kallt det är! Skulle aldrig klara av -30 som vissa har det här, ursh x)
medarbetare på allergier.ifokus .
49# Vart ska man ha sin utekanin när det är typ -25-30 ? Man kan ju inte ta in den..?

#50: Nej samma här, vi har -1,2 nu x)
MVH.
Louise T

#51 -30 grader funkar, det klarar dom.
inatt hade vi 32- här :(
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
#58 jag har ingen kanin ännu :(
men är intresserad så jag är härinne och lär mig lite innan jag köper någon :)
#58: -25 är ingen större fara för kaninen, så länge buren är vindtät och kaninen har halm att värma sig med.
#60 okej =)
vad är "Max" när man ska ta i dem??

Usch stackars min lilla Hermelina.. Det är typ -18 här, hon känns så iskall.. x|
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#61: Man brukar ha som regel att det inte bör skilja mer än 10 grader mellan inne och utetemperatur.
Att ex ta in en utekanin nu, skulle innebära ca 40-50 graders skillnad.
Så man bör ta in kaninen under våren, sommaren eller hösten innan det hunnit bli för kallt.
#63 okejj tack!
Natten som var hade vi nästan -30 grader. Har två utekaniner.
Man är rädd att dom fryser, fast dom är ju i bur och har MYCKET halm att krypa in i. När jag kände på min ena kanin Frida igår, så skakade hon. Stackare, men jag tror att dom klarar sig bra ändå. Idag var dom piggare.
Det är jobbigt att gå ut och byta vatten flera ggr om dagen, men vad gör man inte för sina Ninisar..=) Sen när man har bytt så dricker dom inget, så får man gå ut snart igen och byta…
Hur ofta byter ni till era utekaniner? Kanske räcker med två ggr om dagen…
Jodå min Snurre har ett isolerat bo med halm på övre delen av buren å en stor halmbädd nere i buren..Men han väljer att sitta på en matta i öppningen, där det varken finns halm eller nått som värmer..tokiga lilla kanin…
Så om jag skulle ta in Snurre in i en maskinhall, där temperaturen är runt 10-15 plusgrader, så skulle det inte bli bra för honom…Tänkte just om kylan skull fortsätta…Bara tills kylan gått ner lite…
#66 Min kanin Frida hon brukar sitta vid dörren utan halm, istället för under halmen, dom är lite tokiga. Men nu är det så kallt så nu ligger hon nog under halmen.

VId -40 grader brukar det bli lite kris, har bara varit med om det en gång, men då blev kaninerna nästan apatiska, reagerade inte när vi gav dom mat, så då tog vi in dom i +5 grader några dagar, sen slog det om och blev plusgrader, så då fick dom flytta ut igen. Inte idealiskt att göra så, men jag vet inte om dom skulle ha klarat flera dagar i -40 grader.
#68 Oj ja, om det blir så kallt skulle jag också taq in dom i +5, för om man ser att dom inte mår bra av det så måste man ju. Man vet ju heller inte helt klart hur kallt dom klarar.
#68 Huuua, läskigt när det är så kallt :O
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
32#, 33#, 34#: Jaha, så man får inte ge varmt vatten till kaninen, det visste jag inte. Men så är det ju för oss människor med, att det är 'dåligt' med varmt vatten direkt från kranen.
Måste man koka det, då? Jag ger typ nytt vatten 3 ggr om dagen.. Det blir ju jobbigt om jag alltid måste koka..
Och om jag vänjer Molly vid vattenskål kommer hon väl tycka att vattenflaska är 'svårt' att dricka ur till sommaren?? 
#71: Har ni ingen micro att värma vattnet i då?
Går ju smidigare och tar inte särskilt lång tid.
Jag har använt skål på vintern i flera år och har aldrig haft några problem med att kaninerna inte skulle kunna dricka ur flaska på sommaren.
72# Jo, micro har vi, så det ska jag absolut göra! :)

I förrgår -29 och i dag nollgradigt, det blir en rejäl temperaturskillnad för kaninerna. Men skönt att det blivit varmare.
#74 Ja igår var det väldigt kallt och idag är det väldigt varmt, skönt för kaninerna i hundhuset :p Fast dom har ju en stark värmelampa så dom märker tpy ingenting! ;D
Här är det ungefär -3 grader :) Skönt då vattnet inte fryser så fort :D
Emma

..Hur man nu kan tycka om snö, kallt..brrrr…