Rankordning?
Jag har 2 kaninhanar (bröder) som är snart 6 månader. Dom har bott tillsammans hela livet, och nu för några dagar sen så har dom börjat bråka. Dom biter varandra och lägger sig på varandra och rullar runt, ganska våldsamt faktiskt men ingen av dom har kommit till skada än.
Är det så att dom bestämmer rankordningen elller är det att dom helt enkelt inte går ihop? Det är ganska svårt för mig att avgöra trots att jag är ganska van vid att mina andra kaniner kan få för sig att kaxa upp sig och försöka bli högre i rank.
Tacksam för svar :)
/Emmsann
//Emma

Det är säkerligen tonåren, är kaninerna kastrerade?
Det bästa är att sära på dem, så att ingen kommer till skada.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
1# Nej, dom är inte kastrerade.
Men jag har alltid lyckats få ihop mina hanar men detta kanske är ett undantag. Jag får se vad som händer. Men det värsta vore ju om dom bet ihjäl varandra och då skulle ingen av dom må bra.
/Emmsann
//Emma

#2: Av vakta lite och se hur det blir, hittar du minsta lilla sår så sära på dem, för deras egna bästa.
MVH.
Louise T
3# Tack för tipset! Jag får berätta sen hur det går.
/Emmsann :)
//Emma
Troligtvis så är de könsmogna och det är sällan man kan ha 2 okastrerade hanar tillsammans utan att de bråkar då båda vill bestämma över sitt revir, vilket blir lite svårt då de delar bur dvs samma revir. (Undantag finns som med allt annat.)
Jag skulle ta och sära på dem direkt innan någon skada sker.
Kastanjegårdens Kaniner
Idag när jag skulle ge dom frukost så verkade båda lugna och sansade. Dom åt till och med i samma matskål och ingen jagade bort den andra. Middagen i går gick också ganska lungt till. Jag får avvakta lite till, ser jag det minsta sår så särar jag på dom.
//Emma

#7: Leta igenom dem varje dag!
MVH.
Louise T
Två hanar börjar oftast bråka utan någon som helst förvarning så även om de är jättesnälla med varandra ena dagen så är det inte alls säkert att de är det dagen efter. Det bästa är att sära på dem innan de hinner kastrera varandra, vilket faktiskt kan hända om du har otur ..
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
9# Jag har en kompis som har varit med om det, och jag vill verkligen inte att det ska hända. :/
//Emma