Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: tävlingar-och-lekar
Läst 1123 ggr
minkaninester
0

Vinnaren i dikttävlingen

Nu har vinnaren utsetts i dikttävlingen och grattis säger vi till Veralera som tog hem vinsten med sin dikt om hur jobbig en liten tonårs kanin kan vara! :)

Hon får i pris sin dikt publicerad här och en fin rosett att sätta på kaninen eller på selen från Majakanins kaniner, (MajaL)

Grattis! :)

Vinnarens bidrag;

Varför finns det inget klister, som lagar tålamodet när de brister? Är så trött på tugg, gnag och bus Inget helt längre är i detta hus! När man vaknar, du sitter på min panna! Buren är ditt hem, där ska du stanna! Självklart passar inte toanlådan mer, Så fläckarna på golvet - de blir bara fler!

Plötsligt smakar sladdar hemskt smaskigt, TVn är sönder - det är ju faktiskt taskigt! Man får kanske dra sig ner till zoobutiken, Finns det retur, på den lilla skiten? "Kaninen är trasig, den gör bara bus! Ska lämnas tillbaka, den trivs inte i mitt hus!" Troligtvis inte, du får stanna ändå Så lilla lugna livet, blev plötsligt hej och hå.

Allt detta bus, att ingen kunde varnat mig, Är det samma hormoner som hos människor, säg? Vet inte vad jag gör, snart orkar jag inte mer! För söndriga sakerna de blir bara fler! SKulle sätta mig i soffan, Det lukta som råttan! Hur kan det komma så mycket urin, Från en sån pyttepyttepytte kanin?

Du välte ner en flaska, strömmen hade gått Vattnet kom i en kontakt, det blev strömavbrott! Vad hände med min söta lilla gullegris kanin? Som var både rumsren, trevlig och fin! Kanske kommer han tillbaka, med tid och tålamod Men tills den dagen, gömmer jag mig i vår bod!

Liten, liten, tonårskanin Vad ska man göra - du är ju bara min!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

MixiDixi
0

Grattis!Tungan ute

Qepta
0

grattis!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zvintos
0

Stort grattis. =)

KaninHanna
0

Grattis! :)

Mvh Hanna

[veralera]
0

Oh jag vann jag vann!

Haha och jag som inte ens hade tänk vara med i tävlingen! Då var det ju tur att käre pojkvännen min tog för lång tid på sig hem så att jag var uttråkad… Annars hade det inte blivit någon dikt!

Tack ni som skrivit grattis:)

[veralera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske kan berätta lite om käre kaninen dikten handlar om… Mario!

Han är alltså ingen tonårskanin NU, men den handlar om när han var det…

Tyvärr blev avlivad för ett litet tag sedan (12e förra månaden) pga att han blev akut sjuk, orsak okänd… Detta gjorde mig väldigt väldigt ledsen (för er som brukar hålla till på kanin.ifokus skrev jag en text där "Farväl till Bästevän" som ni kanske har sett…)

När jag flyttade hem från min fosterfamilj fick jag en liten kanin. I början av sommarlovet bodde jag ensam i mamma och pappas hus medans de andra var i bjärred. All min tid spenderade jag med Mario, satt och solade i trädgården (Mario brukade krypa in under mig när han blev rädd), sitta vid datorn (han älskade att sitta på tangentbordet och kolla på skärmen!) med mera.

Han var egentligen menad till att vara utekanin, men han var så pyttepytteliten när jag fick honom, så jag övertalade mamma till att ha honom inne. Eftersom jag inte hade råd med en gallerbur byggde jag själv en bur av vad vi hade hemma, trälåda, gamla hyllor mm.

Men redan första natten så började han sitta och gnaga på hyllorna, och eftersom det var en trälåda ekade det något fruktansvärt! Så jag gav upp, och han fick istället bo lös i mitt rum.

Här kommer raden "du sitter på min panna" in. Jag vaknar nämligen en morgon - av att han sitter på min panna och slickar mig på näsan!

Och som sista versen säger, så välte han en gång ner min flaska vatten så det blev strömavbrott! Han brukade sova bredvid mig i sängen, och en natt fick han för sig att hoppa upp på mitt nattduksbord - pang bom vattenflaska nervält!

Han var rumsren, snäll, gosig - perfekt!

Men så kommer vi till tonårsproblemet. Jag är borta EN vecka, EN EN EN vecka hos min pojkväns föräldrar i en annan stad. När jag kommer tillbaka, så har Mario suttit instängd mesta av tiden, så det första jag gör är att släppa ut honom. Det första han gör är att bajsa i min säng, sedan kissa i min soffa, för att fortsätta med att springa ut och bita sönder tvn.

Ja, som tur var gick det över. Säg vad ni vill - Mario var något speciellt. Mycket speciellt.

Helt underbar var han, och jag har så dåligt samvete för att jag tog honom för givet, och trodde att han alltid skulle vara där. Jag borde ha njutit mer av våra sista stunder tillsammans.

minkaninester
0

#6: Gud vad mysig han verkade vara, :) Söt också!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Brownie
0

Grattis :D

[BonnieL]
0

Grattis! Glad

ulanea
0

Ha ha den var ju jätte bra:)! Synd att han var tvungen att avlivas (förlåt att jag nämnde det)..

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

SsaraD
0

Jätte jätte bra dikt! och busen den handlar om är ju bara för söt < 3

kaningodis
0

Grattis till vinsten! =)

Kastanjegårdens Kaniner

[Fruktiz]
0

#6: Vad mysigt det verkar att ha sin kanin lös i sitt rum! Mario verkar vara en riktigt busig kanin!<3

[BellaO]
0

Haha, Grattis^^

[veralera]
0

#13 Att ha en kanin lös blir en helt annan sak än att ha den i en bur, det blir mer som typ, en hund, fast man slipper upp klockan 7 på morgonen för att gå på promenader xD

Den bygger ju också upp ett starkare band och förtroende för sin ägare, ägaren blir ju dens "flock" då:)

riiffen
0

Grattis :D Jättesöt han var, lilla Mario <3

medarbetare på allergier.ifokus .

[Wera]
0

#15 Jag har hund men inte går jag upp 7 på morron! haha ;D Hunden sover tills jag vaknar :) (kan bli 14.00 ibland… hehe)

Grattis!

Emmsann
0

Jag skulle aldrig, i min vildaste fantasi, komma på en sån bra dikt! Jag känner verkligen igen mig i det flesta där, hehe!

/Emmsann

//Emma

hugoochip
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättebra dikt!

Jag hade min ena kanin som innekanin ett tag,och bandet man får med kaninen går inte att förklara,det är magiskt…Så jag förstår dej^^

Kaninen på bilden är kaninen jag hade inne<3*Hugo*