Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1967 ggr
Emiizan
0

Jättemycket skvättande!

Mina två lejonhuvade utekaniner skvätter jättemycket, till & med på varandra :S Varje gång jag tar ut dom luktar jag på deras päls,och den stinker urin.. Kan man göra nåt åt det, eller är det bara att låta dom va?

riiffen
0

Det enda du kan göra är nog att låta det vara, alternativt kastrera. Det dom håller på med är revirmarkerande, ett typiskt "hanigt" betteende. Jag vet inte riktigt hur gamla dina kaniner är, men det kan försvinna/minska efter tonårsperioden.

medarbetare på allergier.ifokus .

kaningodis
0

Vad är det för kön på dem? Bor de alltså i samma bur?

Kastanjegårdens Kaniner

Emiizan
0

#1 Ja, dom är hanar och ska kastreras :) de är 7 månader gamla.

Emiizan
0

#2 De är hanar & de bor i samma bur. Ska kastreras.

[BonnieL]
0

#3; Ha inte två hanar i samma bur, det fungerar i princip aldrig. I bästa fall kastrerar de enbart varandra, men jag skulle inte ta några risker.

DEMNJA
0

Säger som BonnieL. Två kastrerade hanar fungerar sällan ihop, framförallt inte om de inte är kastrerade. Att de skvätter urin på varandra är ju inte direkt ett gott tecken. Rätt vad det är sätter i gång med vilda slagsmål som kan gå riktigt riktigt illa!

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Emiizan
0

#5 & #6 JAG VET!! Jag är trött på detta tjatande om att sära på dom, jag skrev ju; dom ska kastreras! och funkar det inte ändå så köper jag en till bur & särar på dom, det är inte mer med det, okej?? (förlåt för denna otrevliga ton,men jag vet hur det är).

[BonnieL]
0

#7; Ehm.. Inte behöver du bli otrevlig för det.

Vi skrev det enbart för kaninernas bästa, sen är det ditt val hur mycket du bryr dig om dem.

Emiizan
0

#8 Förlåt.

Men det är väl klart jag bryr mig om kaninerna, dom är det finaste jag har<3 När jag köpte dom så fick vi veta att det var honor,men sen såg vi att det var hanar. Jag har tjatat om att vi ska kastrera dom, och så fort det går så ska vi göra det. Just nu kan jag inte sära på dom, och dom är snälla mot varandra förövrigt, men vi köper en bur om det behövs. ;)

[BonnieL]
0

#9 Ingen fara Flört

Hoppas det går bra då. Glad

Emiizan
0

#10 Ja :) Tack ;)

DEMNJA
0

Bara du håller ordentlig koll för ett slagsmål mellan två hanar kommer utan förvarning. Håller tummarna att de inte börjar bråka. Inte nu, inte efter kastreringen. Tänkt också på att hanbeteendet kan sitta i ett tag efter kastreringen.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Emiizan
0

#12 okej :)

Emelie
0

Hur gamla är de? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emiizan
0

#14 ca. 7 månader :) Hurså?

Emelie
0

#15 Tänkte bara angående om de blivit könsmogna eller inte. Men det var inget :)

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emiizan
0

#16 Tjaa, jag tror dom har blivit könsmogna. För jag har hört att dom kan bli det i den åldern.. Så alltihop kan ju bero på det :/

Emelie
0

#17 Ja skvättandet beror troligtvis på det. Egentligen borde de separeras, kasteras och kanske få varsin hona :) Haha, men det kanske är ett lite för stort projekt och inte alltid något ens föräldrar vill gå med på ;)

Emiizan
0

#18 Haha! Det var EXAKT så jag ville göra,men de elaka föräldrarna gick inte med på det! xC

DEMNJA
0

Eller separera dem utan att kastrera dem :) Så länge de inte bor tillsammans eller med en hona så behöver de ju egentligen inte kastreras :) Då kan dina föräldrar lägga pengarna på en till bur i stället så är problemet löst :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Emiizan
0

#20 Ja, vi had tänkt göra så :) Men vi ringde precis en djuraffär och frågade vad vi skulle göra. Hon som vi pratade med sa att hon hade utekaniner som hon hade kastrerat. Hon sa att våra kaniner (som redan är 7 månader gamla) inte helt säkert behöver kasteras. Hon sa att bråkar dom inte jättemycket ännu så kommer dom antagligen inte göra det senare heller.

Emelie
0

#21 Tänk bara på att djuraffärspersonal inte alltid är så duktiga på djur som de borde vara, även om de har egna hemma.

Även om kaninerna inte har börjat bråka än så är det mycket möjligt att de helt plötsligt en dag bråkar som tusan och då kan döden ligga nära hos en av kaninerna om du har riktig otur.

Jag hade själv för länge sen två hanar tillsammans och det funkade i ca 2 år. Sen PANG, och de tålde inte varandra längre så det var bara att sära på dem. Jag vill också nämna att båda hanarna då var kastrerade..

[BonnieL]
0

#21 Djuraffärspersonal är tyvärr inte så kunniga som man skulle vilja..

Om de är 7 månader nu har de antagligen kommit in i tonåren, och då kan de bli rejält sura och t.o.m lite aggresiva. Fick själv sära på två honor när den ena kom in i tonåren, nu kan de inte ens vara bredvid varandra i rasthagar med nät mellan, pga att båda honorna ville bestämma i buren.

MixiDixi
0

#23: min hona blev jätte-aggresiv, bet mig typ när jag skulle klappa henne :( inge vidare roligt.

#21: Tyvärr är inte personalen inte så duktiga på djuren … Dom t.e.x rekomenderar gnagarblandning, saltsten, m.m .

Har för mig att det finns en tråd här som handlar om djuraffärer? Eller är jag helt förvirrad?

Emiizan: håll koll på dom! Rätt som det är händer det … Hoppas du inte behöver sära på dom! Är dom bästisar/kompisar eller?

Brownie
0

Om du vet om att du måste sära på dem och kastrera dem är det lönt att skriva en tråd om det då? :P