Kaninåret 2009
År 2009 lider mot sitt slut…vi är påväg in i ett nytt decennium! Tiden går snabbt!
Hur har erat dvärgkaninår 2009 varit?
Berätta lite om hur erat kaninår varit. Bla positiva/negativa händelser, framgångar, nedgångar, bästa minne etc.
Kastanjegårdens Kaniner
Mina 2 dvärgkaniner har bara njutit av det "fria" livet i stora hagar, mer än så har de inte varit med om…eller jo de har lyckas rymma några gånger men de var inte speciellt svåra att fånga in ;)
Sen så har det inte hänt något speciellt med mina dvärgkaniner…däremot mina andra kaniner men det hör inte hit :P
Kastanjegårdens Kaniner

Tänkte väl berätta lite om "mitt" första ägar år till Dixi!
Ja, jag har väl gjort framsteg med Dixi i hoppning, men hon gillar fortfarande att ha sönder hindrerna och hoppa bock över dom :) På sommar'n har jag fått hem världens charmigaste - Dixi =P Har funderat av och an över att para Dixi, kommit fram till ett: nej. Någon pytteliten röst därinne sa "nej! Hon kan dö, det blir FÖR hemskt!" Sedan har Dixi rymt två gånger, men det gick bra :). Men läskigt var det iaf!
Ja, fottat Dixi … Men viktigaste av allt: jag har myst med min lilla älskling :)
ja , för det första så kom ju Laban & Tuffe hem till oss , :D
Sedan har alla 4 dvärgkaniner gjort stora framsteg i hoppningen , och de har kommit hem några pinnar :)
//Anna Odenbrand
Det har varit helt underbart! :D
Detta året har helt klart varit det bästa, för det var den 18 Juli 2009 jag fick ta hem mina små älsklingar :) Det känns som om jag har tusentals minnen redan, varje dag har skapat nya<3 De bästa minnena jag har är nog första gången jag hoppade hemma i trädgården med dom, och första gången jag tog ut dom på långrunda :) Eller när jag skulle testa ta ut båda samtidigt, & dom var jättesmå och snabba xD Det blev krångligt! Allt slutade med att jag blev invirad i koppel så som dom sprang omkring! xD Men dom är forfarande mina små sötnosar och jag ser fram emot nästa sommar då jag ska träna hoppning med dom :D
Det värsta minnet var nog när det hände något med Junior i somras då han var tvungen att kastreras för han fick någon infektion, och var nära på att dö :'
och i början av året när jag fick min första kull, det var det bästa! :)
mamma kom in i huset och skrek typ helt förskräckt; SAGA GÅ UT OCH KOLLA I BURARNA!!! och jag trodde någon kanin hade dött, så jag sprang ut, och där satt små ungar istället, vilken chock jag fick.. o.o
www.sagaskaniner.webs.com
Mvh Saga Lennskog.
Fick ju den charmiga Piloten iår
Han har verkligen gått igenom en resa från liten blyg kille till en nyfiken busig grabb som har hjärtat på rätta stället.
Pilot gjorde ju också debut i hoppning iår. Tog några starter innan han fattade att man skulle hoppa även om tävlingen var innomhus.
Tyvärr så gick ju Nelly bort iår. Ni kanske hade läst tråden på kif om hennes "sjukgrej". Känner inte att jag klarar att skriva så mkt om det men hon fick i alla fall sommna in hos vet. i höst. :'( RIP gumman<3
Mitt kaninår har varit väldigt mycket upp och ner.
I korta drag;
* Malva flyttade hem till mig i våras och parades med Pelle.
* Pelle bröt ryggen och fick avlivas i Maj.
* 3 veckor senare födde Malva kullen som Pelle var pappa till - en enda liten dödfödd unge.
* Nisse flyttade hem till mig.
* Malva parades om och fick en kull på 3 ungar, varav en dödfödd.
* Sparade en hane ur kullen som nu är snart 5 månader.
Kan se en hel del Pelle i honom.
* Pga flytt och ingenstans att ha kaninerna, måste Malva och Froste ut på foder.
Nisse stannar hos mina föräldrar för tillfället.

I stora drag har mitt kaninår varit riktigt bra ;)
Det här hände(som ja kommer ihåg):
- Bamse fyllde 1 år.
- Bamse kastrerades.
- Bamse och Mika gick väldigt bra ihop till en början.
- Bamse och Cookie bråkade,Bamse fick sår vid nosen och
- blödde.
- Bamse visade sig vara ganska så duktig inom hoppning.
- Tränade säkert 10 gånger med min kusin och hennes kanin på sommarlovet,gjorde egna banor.
- Åkte på PET-utsällning på sommarlovet. Bamse fick poängen 91,5
- Åkte på PET-utställning i Hässleholm 31/10. Bamse fick 97+
- Åkte på träningstävling 28/12. Bamse tävlade i mini och kom på sjätte plats.
:D

+ kan tillägga till min långa lista att han såg snön för första gången i år också :)
Den 11 maj i år var självklart det bästa datumet det här året (eller ja, förra året :P) För det var då jag fick hem min lilla prins, jag som aldrig trodde att jag skulle få en till kanin :) Ett par veckor senare hämtade vi även hem min systers dvärgvädur från samma uppfödare. Sen har vi haft tre kaniner (varav två mina egna) enda sedan dess fram till den 7 december då min älskade lilla Nini dog, som jag ägt och älskat sen jag gick på dagis :'( Förutom det har detta året varit väldigt bra kaninår. Jag har hittat hit till Dvärgkaniner, Kaniner och Jättekaniner iFokus (trots att jag inte har någon jättekanin :P), Jag har lärt Riff att hoppa (dock hoppar han nästan bara i hagen, bara jättelågt i koppel), Riff har träffat min kusins kanin i snön och även Nini ett flertal gånger innan han dog…:(
medarbetare på allergier.ifokus .