2 hanar tillsammans
Hejsan.
Har sedan länge på många och olika ställen fått höra att två hankaniner inte kan bo tillsammans för att de ser varandra som hot osv. Vill då berätta historien om min Minihopp!
Han kom till mig som liten bäbis när jag var 5 år gammal. En fin viltfärgad dvärgvädur som blev min bästa vän. Han bodde ute och gick lös i vår trädgård på dagarna när vi var hemma och kom när jag visslade på honom. I olika omgångar passade vi även kompisars kaniner, när de var och reste eller när de köpt två hanar och den ena fick ungar… Minihopp gick bra ihop med båda dessa, och när de åkt verkade han sakna dem. Därför tog vi hand om en annan kanin som ägarna tröttnat på, även detta en hane. De älskade varandra! Låg och gosade, lekte osv. De enda sår jag någonsin hittade på dem sen var ett i varsitt öra.
Jag vet inte varför de gick ihop så bra, vad jag vet var inte Minihopp kastrerad och definitivt ingen hona… Men det är i alla fall en solskenshistoria om att det KAN gå att ha hanar ihop!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Verkar som din hane är undantaget som bekräftar regeln. =)
Vad skönt att höra! ;)
Jag köpte liksom kaniner i somras som jag trodde var honor,men nu har det visat sig att dem var hanar! Hoppas dem kan leva tillsammans ändå :)
#2: Fast det är alldeles för stora risker för att man egentligen ska tordas chansa.
Till 99,9% funkar inte okastrerade hanar tillsammans.
Här finns t.o.m. en undersökning ang problematiken att ha två okastrerade hanar ihop.
Läs ex slutsatsen på sid 21.
För mig är det alldeles för höga risker för att jag ska ha två hanar ihop, speciellt okastrerade..
Jag vet en hel del okastrerade hanar som fungerar bra ihop. Kullsyskon visserligen, som levt ihop hela sitt liv.
Har man endast 2 kaniner och dessa är hanar så är min uppfattning att det visst kan fungera bra ihop.
Däreot ska man vara försiktig med att introducera ytterligare en kanin, för det krävs lite för att de tidigare såta vännerna plötsligt ser varandra som fiender, tex o flocken utökas.
#4 Okej :) Mina hanar är ju syskon, och dem "bråkar" ju inte. De är dem ända jag har, och dem har alltid trivits ihop.
Det ända jag kan se som ett problem är ju att dem "juckar" på varandra. Jag antar att det är för att dem vill ha revir, men det är mest den ena som gör det.. :S
#5 fast har dom börjat rida på varandra så får du nog räkna med att det kan bli bråk framöver, det är en dominanshandling så den dominanta hanen kan bli värre och attackera.
Det KAN gå bra hela kaninernas liv, men man får hålla koll så inte det blir bråk =)
#3 Håller med!
Det är inte värt att riskera.
Jag vet om 2 hanar som fungerade i början, dom var kullsyskon. Och det gick väl bra tills de blev könsmogna, men sen fungerade det inte längre.
Och när hanar slåss så slåss dom rejält.
Har ett till exempel men där var den ena hanen kastrerad. Dom fungerade bra ihop men så började den fertila hanen jucka hela tiden. Och tillslut var det faktiskt så att den kastrerade hanen fick nog och det blev slagsmål. Jag och min kompis var i närheten och lyckades avbryta bråket. Men det låg pälstussar över hela gräsmattan. Det blev tack och lov inga allvarliga skador.