Hur gör ni med era flaskor?
Nu tror jag att många i sverige har fått minusgrader vilket leder till att vattnet i vattenskålarna och vattenflaskorna som vi har till våra kära vänner fryser.
Hur gör ni för att undvika detta? Har ni något tips? Ifall det fryser, hur får ni bort isen?
Berätta gärna hur ni gör! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Jag har flera lager strumpor haha :) Det brukar funka!
Skulle det vara så att det fryser spolar jag med varmt vatten tills all is är borta och fyller på med nytt vatten, och fler par strumpor 
MVH.
Louise T

Flaskor är vardelösa när det är såhär kallt. Använd skålar och byt vatten ofta. Även om det bildas en tunn i så är kaninerna inte dummare än att de har hål på isen så man behöver inte springa dit hela tiden. Dessutom kan de slicka på isen och faktiskt äta snö. En del kaniner föedrar snö framför vatten då det är mer naturligt för dem. I naturen dricker kaniner sällan vatten varken på sommaren eller vintern.

#2: Jo jag har skål också, men den fryser rakt igenom på bara några minuter. Har dock kvar den! :)
MVH.
Louise T
Nästan alla mina kaniner har skålar. Jag tar in alla skålar+ 2 flaskor och spolar med varmt vatten tills isen lossnar.
#2 Fast det finns väl inte så många kaniner som kan nå snö ifrån sina burar, endast de som har tillgång till en uteplats kopplad till innedelen.
Kastanjegårdens Kaniner
#4 Skål+hand+snö=snö i buren ;)
Emma
Kör med skål, bara att doppa skålen i varmt vatten så åker isen väck, sedan fyller jag på med nytt vatten.
#3 De lite gurka eller morrötter om det fryser så fort, så får de endå vätska. =)
Är glad att jag har min inne, så att jag slipper sånt här trassel ^^
#7 Glad att jag inte har mina ca 12st inne, hade blivit fullt hus. =P
Förstår att du är glad att slippa, fast det är endå nåt som gör det kul att gå ut och pussla med de ute. =)
#8 Haha, ja 12 st är ju en hel del burar som tar mycket plats ^^
Lite skillnad mot att ha 1-2
Jag har skålar till mina, även fast jag testade att ha flaksa med isolering så frös metall delen, så då spelar de ju ingen roll om vattnet i själva flaskan inte är fruset ;)
Jag testade med varmt vatten i flaskor i början, och bytade tre ggr om dagen, men det fryser i "pipen" på 5 min :S Därför har jag börjat med skål & varmt vatten och jag bytar fortfarande 3 ggr om dagen. Om man vill att kaninerna ska ha tillgång till vatten precis hela tiden så behövs det bytas ca. 5-6 ggr om dagen :S Men om man har skål så MÅSTE man ha en tung och stadig skål, för annars finns det risk för att kaninen/kaninerna välter ut det! ;)
#11 Ger du varmt vatten från kranen? :P För det kan nämligen vara skadligt, massa bakterier och sånt. Om man vill ge varmt vatten ska man först koka det och låta det svalna :)
Emma
#12 Ja, jag har hört det. Men kan man i så fall koka mycket och låta det stå framme, så att man inte behöver koka flera gånger om dagen?
#13 Ja det kan man :) Fast då blir det ju inte mer än rumstemperatur ;) Fast det kanske är lagom :P
Emma