Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1031 ggr
[ElisabethYL]
0

Lite frågor...

Hej på er!

Jag funderar på att skaffa kanin, men undrar några saker.. Glad

1. Vad för pellets använder ni?

2. Vad finns det för dvärgraser och hur är de att äga?

3. Hur stor ska buren minst vara till två kaniner?

4. Hur är hanar kontra honor? För- och nackdelar

Tacksam för svar!

Zvintos
0

Jag använder enbart Carrier, medans mina föräldrars får Carrier blandat med Rabbit Royale.

Dvärghare, hermelin, lejonhuvad kanin, lejonhuvad dvärgvädur, dvärgvädur och dvärgscheck.
Har enbart erfarenhet av hermelin och dvärgvädur.
Märker en klar skillnad i temperamentet.
Hermelinerna brukar vara mer spralliga och energiska, jämfört med dvärgvädurens mer lugna temperamen.t

Enligt lag, tyvärr lika stor som för en kanin..
Dvs 0,5kvm med minsta sida och höjd på 50cm.
Men personligen tycker jag det ska vara minst det dubbla.
Skulle aldrig klämma in 2 kaniner (under 3kg) i en bur som är mindre än 150x50cm.
Ju större utrymme, desto större chans att kaninerna kommer överens.

Vissa honor kan bli griniga vid brunst, samt att vissa hanar  kan bli skvättiga om det finns en brunstig hona i närheten. Även vissa honor kan skvätta under brunst (vi har en här hemma).
Förutom det tycker jag personligen inte det skiljer könen något åt, inte enligt min erfarenhet.
Mina 3 här hemma är helt underbara, och jag har 1 hona och 2 hanar.

Kristall
0

Chudleys Rabbit Royale, rekommenderar det! Mina kaniner har fått mycket bättre hull på den korta tid som jag har haft det.

Jag själv föredrar dvärgraser, mest pga att de är så små (vilket är ganska praktiskt när det kommer till ex. burval) - temperamentet är väldigt individuellt även om flera dvärgraser - t.ex. dvärgväduren och hermelinen - är kända för att ha bra temperament.

Helst ~1 kvm eller större, så att kaninerna kan vara lite ifred från varandra när de vill. Annars är risken stor att de börjar bråka.

Hanar: vissa skvättar, beter sig "hanigt" och är mycket aggressiva mot andra hanar. Men sen finns det de som inte visar några sådana tecken alls. Ofta brukar hanar vara lite extra sällskapliga, och kastrerar man dem slipper man oftast skvättande och andra jobbiga beteenden.
Honor: kan bli sura under brunsten - vakta reviret, "morra" etc, och är enligt mig lite envisare än hanar. Annars är det ingen större skillnad.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Ojdå, ska stå "dvärgväduren och den lejonhuvade kaninen" ist för "dvärgväduren och hermelinen". ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[ElisabethYL]
0

Skrattande lätt hänt. Tackar för svaren NinniH och Kristall!

Funderar på att bygga mig en sån här bur tror den skulle fungera bra, då jag är lite trångbodd.

Sen kom jag på en fråga till, hur gamla brukar kaniner bli?

[ElisabethYL]
0

Dubbelpost

Brownie
0

1. Vad för pellets använder ni? Jag använder vanlig som finns i djuraffärer.

2. Vad finns det för dvärgraser och hur är de att äga? Ja NinniH har ju nämnt dem flesta. De är underbara och flesta väldigt keliga. Dvärgvädur är väl ett bra val till en första kanin tycker jag.

3. Hur stor ska buren minst vara till två kaniner? Tillräckligt stor för minskningen av bråk och lite yta att springa på.

Hanar: Kan bli skättiga osv. vid könsmogenhet,kastreringen kan ske vid fortsatt beetende.

Honor: Kan vara lite bitska vid tonåringen men inget garanterat. Lika som för hanarna,det behöver inte bli så de kan vara hur keliga som helst så länge dem lever.

:)

emms
0

Jag föredrar Stampe som finns på grangården t.ex. :) Har i lite krafft groov 90 med. Fast den är lite gammal så den är mest för att fylla ut magen :) Dem är så hungriga annars (A)

Hermelin, Dvärghare, Dvärgvädur, lejonhuvad kanin, lejonhuvad dvärgvädur och dvärgscheck och korsningar mellan demma :) Och så finns ju teddyväduren som folk försöker få till en godkänd ras :P

Jag har haft hermelin, dvärgvädur och lejonhuvad dvv. Hermelinen var keligast, och sen dvärgväduren. Fast dem flesta har en annan uppfattning om hermeliner ;) Hos dem flesta verkar dem vara lite spralliga. :)

Sen finns ju det olika pälstyper på dvärgväduren och hermelinen. Dem finns i fuchs och rex med. Har för mig att hermelinen finns i någon mer? Och normalpälsad såklart :D

Jag skulle haft en bur som var minst 150x75cm. Och såklart över 50cm i tak :) Det bästa skulle ju vara att ha dem frigående inne (om du ska ha dem inne?) :)

Dem man kan sätta ihop är hona+hona  (syskon helst, men det kan bli problem när dem blir könsmogna), hona+kastrerad hane (funkar oftast, fast inte för mig)
kastrerad hane+kastrerad hane KAN funka :) Inte säkert.

Mina erfarenheter.

Hanar +: Keligare, lugnare, mer stabila i temperamentet.
Hanar -: dem kan skvätta

Honor +: Skvätter oftast inte, lättare att lära att gå på toa. Mer renliga.
Honor -: Ostabila i temperamentet, kan attakera i buren, mindre keliga (dem jag har haft) :)

Men såklart så är alla olika individer! :)

#4 Tänk på att den buren är lite för liten bara :) ska den/dem bo ute eller inne?

Kaniner blir vanligtvis 5-8 år. Men dem kan ju bli äldre och yngre som med alla djur :)

Emma

emms
0

Eller buren var visst godkänd! :D

Emma

[ElisabethYL]
0

Vad innehåller Stampe-blandningen? Bor inte alltför långt ifrån närmaste Granngården :)

emms
0

#9 Stampe pelletsen har ganska bra värden faktiskt :) Och är billigt, typ 125 för 18kg ;) Räcker ett tag om man har en kanin :P Har haft stampe och krafft groov, och är mer nöjd med stampe :D Carrier ska vara bra med :)

Emma

[ElisabethYL]
0

Hittade en annons på blocket som jag fastnade för… Jag vet iof inte om det är dvärgras eller ej, men hoppas de är kvar ändå Skrattande annonsen

MixiDixi
0

1: Vad andvänder du för pellets?

Ger inte pellets.

2: Vad finns det för dvärgraser och hur är det att äga?

Det finns (som jag känner till) dvärgvädur, lejonhuvad dvv (som jag har) och hermelin. Jag känner till lejonhuvad dvv temprament, lugnt, stabilt, gosigt och gott lynne!

3: Vet jag inte, eftersom min kanin större tiden är i en box.

4: honor: snälla, tjuriga i tonåren, annars gosiga!