Bråkande små
Hejsan.
För några dagar sedan skaffade jag två kanin ungar. Från en kaningård med härstamnings bevis. En hona, född 090912 och en hane, född 090913.
De är alltså inte från samma kull.
Jag har haft kaniner tidigare, egna kullar och allt, men det var några år sedan och jag har inte haft enbart ungar från olika kullar.
Vi har alla planer på att kastrera hanen men trodde inte det var någon brådska ännu, mina tidigare ungar har inte blivit könsmogna förrän ca mån 4-5 tidigast.
Grejen är att nu så har hanen börjat få en starkluktande urin och honan reagerar på den. De lek"parar" sig med varandra. Men sedan vill inte hon mera och han tar inte ett nej så de ryker ihop ordentligt. Efter ett tag är de tillbaka med att leka och gosa tillsammans inga problem. de bor i samma bur och alltså mesta tiden är de urgulliga med varandra.
Men jag är lite orolig över de här bråken. Vill inte att nån av dem ska skadas.
Jag hade hoppats att det skulle räcka med att hon fick ryta till ordentligt, men det har det alltså inte gjort.
Jag har tidigare haft honor ihop, honor med kastrerade hanar ihop och t om okastrerade hanar ihop, vet brukar inte gå, men gick jätte bra, ej i samma bur dock. Och självklart då honor med okastrerade hanar, men bara tillsammans under parnings tiden.
Och vid olika tillfällen har jag haft lite utav varje, alla har bott i samma rum, olika burar.
Men detta är alltså en ny situation för mig, kan det vara så enkelt som revir bråk?
Vad göra?
Det låter precis som om de vill visa vem som bestämmer och markera vart deras revir är.
Det bästa är nog att sära på dem för att unvika att någon skadas. Det är ändå en lämplig ålder att sära på hanar och honor. Om de är av en liten ras så blir de ju könsmognare tidigare än större raser, kanske inte än på ett tag men bättre att inte riskera något.
Jag skulle ha särat på dem innan någon olycka sker.
Kastanjegårdens Kaniner
Instämmer med #1.
Tack för svar.
Det var nog vad jag trodde skulle behövas.
Tråkigt för de är så underbart gulliga mot varandra mesta tiden.
Nåja, två burar tills efter vi kastrerat honom och sen får vi se hur de går ihop.
Kom även ihåg att vänta minst 4 veckor efter kastrering, även om veterinären skulle säga mindre (vissa kan säga 1-2 veckor).
Detta då det fortfarande kan finnas livsdugliga spermier kvar i upp till 4 veckor.