Ras-reklam!
Värna om våra svenska utrotningshotade raser!
Många tror att bara gottlandskaninen är en svensk lantras, och att den är värst utrotningshotad.
- Men detta är helt fel!
Vi har flera svenska raser än så, och gottlandskaninen ligger bäst till. Den hör till de som läget inte är så illa för längre. Gottlandskaninen är även en ras som SKAF (Svenska kaninavelsföreningen) inte godkännt som egen ras med rasstandard. Utseende och kroppsform är nämligen för varierande.
De raser vi nu bör ta tag i och försöka rädda innan det är för sent är följande:
*Orange - Varit utrotad i princip, men nu framtagen och jobbas för fullt på att få fram en ny stam. (Denna ras föder jag upp)
*Örestad- I princip utdöd.
*Svensk päls- vacker svart ras med stickelhår kan man säja. Mycket speciell färg, vacker.
*Isabell- även denna ras ligger illa till.
Samtliga ovanstående raser ligger illa till. Samtliga av de behöver entusiastiska uppfödare med möjligheter.
Har du inte valt vilken ras du ska födaupp ännu? Eller kanske du ska skaffa en kanin och inte valt ras ännu…
Ha detta i bakhuvudet när du väljer. :)
Jag kommer nästa år att ha ungat till salu (av rasen Orange), märkta och med stamtavla.
Att anmäla intresse går också bra, och jag känner lite uppfödare av vissa av raserna som ev. kan ha ungar/vuxna redan nu om man är intresserad.
Jo, om ni tycker att jag inte varit så aktiv en tid, utom att jag varit bortrest, så har jag haft fullt upp med att få fatt på Orange-avelsdjur. Runt om i hela landet, och har haft fullt upp med att fixa med transporter mm.
Så ni vet. 
Isabella heter det och det är väl den rasen som det går bäst för?
Har du tagit några kullar än av Orange? Måste vara spännande att jobba med en ras som knappt finns kvar, att man hjälper den tillbaka. =)
Kastanjegårdens Kaniner
Som jag skrev i tråden inne på kanin så finns det även en till ras som är väldigt hotad - Mellerudskaninen.
Det uppskattas att det finns 30 djur kvar i dagsläget.
Dock är det ingen godkänd ras enligt KAF, utan räknas som lantras i likhet med gotlandskaninen.
#2 Ja, som jag skrev på kanin.ifokus. :) Isabella hörde jag att en bekant skulle skaffa, och fick av denne höra att den låg illa till också. Mycket möjligt att det går bättre för den. Själv inte så insatt i just den rasen. :)
Jag har inga ungar just nu. Men nästa år hoppas jag börja få kullar. Kommer ha fyra honor, och två hanar totalt. När jag väl hittat de. :9
Jo, det är intressant. Framförallt känns det som om det finns en stark anledning med uppfödandet, ett klart mål, och det gör det extra roligt. :)
#3 Ja, jag visste inte så mycket om Mellerudaren. Ska försöka kolla runt och se vart dessa kan tänkas finnas. Ca 30 reggade eller 30 djur totalt?
#4: 30 djur som tillhör genbanken, så 30 reggade djur antar jag.
Tror inte det finns några som inte tillhör genbanken direkt heller, med tanke på hur få de är och hur "behövda" alla individer av rasen är.
#5 Nej, det är klart. Googlade på rasen, hittade lite uppfödare. Men verkligen inte många.