Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 2279 ggr
kaningodis
0

Smarta lösningar

Har ni några smarta lösningar som tex förvaring av strö?

Städar ni på något specillet sätt som gör arbetet praktiskt och effektivt?

Ja, helt enkelt saker som gör kaninskötseln bättre, effektivare, roligare etc.

Kastanjegårdens Kaniner

[BonnieL]
0

Jag har mitt spån, hö och mat i ett skåp, mycket enklare att ha allt samlat :)

Husberg
0

jag har en kaninbod, där ställer jag in allt foder, strö och hö även transbortburar, inneburar osv=)

Animalfriend
0

Jag har ett stall helt enkelt. :P

kaningodis
0

Själv har jag klosax, selar, små-grejer i en låda som står i kaninhuset.

Mitt kaninhus är avdelat med en "nätvägg" och i ena delen har jag alla kaniner och i andra delen så har jag strö, pellets, burdelar osv.

För att få en effektiv städning så samlar jag allt skräp (använt sågspån, halm) i en stor burlåda och tömmer den en gång istället för att springa fram och tillbaka och ta en bur i taget. Jag städar alltså  t ex 4 burar samtidigt.

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

Någon mer som har någon smart lösning?

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

Puttar på denna :)

Kastanjegårdens Kaniner

minkaninester
0

Jag har en låda under buren som jag har allt i :)

Selar, koppel, klosax, borste m.m.

Men mat & spån (ink. halm) står i vårt garage :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

alwiz
0

Har spån, hö, halm och mat i garaget. Har också en låda med klosax, borstar och sådant i garaget.

Selar och koppel förvarar jag i en liten korg innomhus som jag tar ut när jag ska annvända dom. :)

[sstorm]
0

jag har allt i en sån där dynlåda, halm, hö, pellets etc. så har jag lås på den :P sen så har jag spånet i en fodertunna för hästar och en mindre fodertunna som jag har sopsäck i där jag har skräp (så som skitigt spån och liknande) tycker det är ganska effektivt ^^

Eidesdotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Dynlåda låter jättebra! Kanske jag ska undersöka lite närmare.

Själv har jag hö och strö i ett utrymme under en bänkskiva i köket. Där trängs det med tomflaskor och pappersinsamling och sånt. Jätterörigt och inte bra alls. Önskar jag hade ett skåp istället. Har sytt ett förhänge och satt upp framför så man slipper se eländet iaf, men det blir ju inte mindre rörigt och stökigt där bakom för det…Obestämd

Till kaninens småprylar har jag två minibyråer från IKEA. (Bild) De står på "hans" bord. Förvarar allt från matskålar till klosax, borstar, medicin och godis där. Inkl. handduken han sitter på när jag borstar honom. Funkar bra.Glad

Nickel
0

Har allt i en stor vattentät låda bredvid burarna. Fast bara en höbal i tagen, dom andra står i garaget. :)

alwiz
0

#10 Vad fint det var! Blir sugen på att skaffa en sådan också Flört

Eidesdotter
0

#12 Tack!Glad

Ja, jag tycker det var väl använda slantar. Men det finns stunder när jag önskar att IKEAs grejor var färdigmonterade, för attans vad svårt det var att få i de små spikarna rakt…!Tungan ute

emms
0

Jag har IKEAS sortera lådor till spån, toa-lätt och pellets. Länk :)

Sen har jag hö/halm i soppåsar (öppna) i förådet, men det var inte bra för höet, halmen är fortfarande i prima skick! Så vet inte riktigt hur jag ska göra med höet nu, vill gärna ha det brevid buren, men den står ju ute. Och i förådet är det lite fuktigt, blir dock torrare nu till våren, och ska bara bo här till nästa sommar. Har ni några ideé? :)

Alla småsakerna har jag i en rullande galler hylla det översta hyllplanet är mitt, fast det är lite jobbigt ;) Har lite för mycket (A)

Sen har jag kommit på en sak till er som har flerfackare på höjden, om ni bara kan skyffla ut allt innehåll och inte har något spånstopp så kan ni sätta fast ena sidan av soppåsen i skarven mellan dörren och buren i det nedersta facket. På så sätt kan ni bara putta ut allting från det översta facket så att det hamnar i påsen :D

Emma

Eidesdotter
0

#14 Du kanske kunde prova typ en tvättkorg i plast eller något till höet? Då kommer det ju in luft.

Visserligen kanske det skräpar lite också, men om du hittar en med små hål i kanske det funkar? Jag har själv funderat på något sådant, men inte testat än.

emms
0

#15 Saken är den att jag vill ha det brevid buren, det stökar ner så mycket att bära höhäckarna, skulle vilja ha någon tät låda, om man har torrt hö i en lufttät låda så borde det ju inte förstöras. :P

Någon som vet något ställe där man kan köpa en stor låda som det får plats en liten höbal. Och den måste vara tät för både vatten och luft :)

Emma

Eidesdotter
0

#16 Ah, nu såg jag att du har buren ute, missade det! Ja då behöver det ju vara tätt.

Dynlåda som sstorm tipsade om?

[sstorm]
0

Dynlåda är perfekt! rekomenderar starkt till alla med ute kanin! :)

emms
0

#18 Är dem täta? :) Så att hö och så inte blir dåligt :D

Var har du köpt din och för hur mycket? Och hur stor är den? (A)

Emma

[sstorm]
0

#19 jag har även allt mitt hö i plastpåse med ltft hål, men de e faktiskt hyffsat täta :P Vet inte riktigt vart vi köpt den, då den användts till dynor tills nu ^^ men typ, jula, eller jysk? Den är ganska stor, kanske 2 meter lång? och ganska djup ^^