Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1247 ggr
minkaninester
0

Gnagarblandning

Hejsan! :)

Vill gärna veta vad ni tycker om denna blandningen som man kan köpa i de flesta djurbutiker, har tyvärr ingen bild på det men kan försöka beskriva det så bra som möjligt!

Blandningen har pellets,majs, kaningodis och något mer i sig. Jag vet kompisar som har detta till sina kaniner. Kaninerna är grymt överviktiga och är trötta. Min ena kompis har en stor hermelin och dem ska ju inte väga så jätte mycket, denna väger mer än 1,5 kg med säkerhet!

Minuppfattning av detta fodret är dåligt, jag menar, kaningodis?

Vill gärna höra vad ni andra tycker om detta fodret och ifall ni använder det/har använt så är det ju alltid kul att veta hur era kaniner reagerat på det!

:)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Fatma
0

Tycker desamma, skulle aldrig köpa det eller rekommendera det. Hör ju endast på namnet gnagarblandning, kaniner är ju inga gnagare.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

tinaLY
0

Gnagarbladning innehåller mycket fett & är mer godis än mat i min åsikt. När jag fick mina första 2 kaniner hade jag gnagarblandning i några år tills jag fick upp intresset till kaniner och läste mycket om dom , - så byttade jag bara till kaninpellets. Mina kaniner blev tjocka och slöa när dom hade gnagarblandning men nu när jag dragit ner på maten och ger kaninpellets är dom i bra hull och mycet gladare & piggare (:

minkaninester
0

#1: Jo preics.

#2: Din kaniner reagerade likadant? Konstigt.. Då är det antagligen just det med att det antagligen är mer godis än mat.. Tycker verkligen inte dem ska sälja det.

MVH.
Louise T

Qepta
0

Chili fick gnagarblandning som liten då jag var väldigt okunnig när det gällde kaniner, det är för mycket fett i blandningen och det heter grangarblandning, och kaninen är ingen gnagare för den delen heller.
Många för överviktiga kaniner och det förstår jag, därför rekomenderar jag vanligt pellets till folk som inte har en aning om vad som är bra för kaninen, eftersom det står att det är så bra för kaniner på förpackningen

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

minkaninester
0

#4: Håller med till 100&! :)

MVH.
Louise T

[BonnieL]
0

Inte bra med gnagarblandning, fattar inte ens varför det tillverkas? Många kaninägare köper det för det ser lyxigt och färglatt ut och kaninerna gillar det -såklart det gör, det är ju massa socker och fett i. Nej till gnagarblandningar säger jag bara!

minkaninester
0

#6: Bra skrivet! :)

MVH.
Louise T

Zvintos
0

Gnagarblandning = nej.
Kaniner är mästare på att välja ut det som är godast, vilket oftast är det som innehåller mycket socker eller fett.
Den ratar sen resten av fodret, då den blivit "mätt" på dem söta och feta bitarna.
Vilket i sin tur kan leda till att kaninen inte får i sig allt den ska.

Så nej, gnagarblandning är inget man ska ge.

jossan84
0

Sk. gnagarblandningar innehåller rätt mycket frön och sånt som innehåller mycket fett och som Ninni skriver så väljer de oftast ut det de gillar bäst och lämnar resten. Ett kaninpellets består av olika spannmål som är blandat med mineraler, vitaminer bla. som ger en lagom balans där de får i sig lite av allt i en enda bit.¨

Tyvärr måste zoobutikerna ha gnagarblandningar för det är det som efterfrågas. En nära vän som även är kaninuppfödare har börjat jobba på en zoobutik och hon säger att ska butiken gå runt måste de ha det som efterfrågas annars går folk till en annan butik. Även om hon sjäv vet att det inte är bra, de rekommenderar kaninpellets men folk är tydligen envisa ;)

minkaninester
0

Håller med allihopa! :)

MVH.
Louise T