Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2923 ggr
minflock
0

Hur visar era kaniner smärta?

Jag var hos veterinären med min ena kanin för några dagar sedan. Veterinären gjorde saker som gjorde ont på min kanin. Hon började då sprattla, visa ögonvitorna hysteriskt börja gräva  samt hugga mig. Då fick jag en tanke. Kan kaniner skrika när det gör ont? Jag har aldrig hört en kanin skrika någonsin. Alla mina andra djur så som marsvin, råttor, möss, hundar, katter osv skriker ju vid smärta. Kan kaniner göra det? Hur visar era kaniner tecken på smärta?

kaningodis
0

Japp, kaniner kan skrika både av smärta och av rädsla. När de väl gör det (vilket inte är så vanligt) så är de rejält rädda.

Mina kaniner har inte varit sjuka på det sättet, hade en unge som satt i hörnet i sin bur och hängde. Hon gjorde väl det pga att hon mådde dåligt och hade kanske ont. (Hon blev helt frisk efter några dagar, hon hade "bara" diarré tror jag.)

Kastanjegårdens Kaniner

Sashhi
0

Din kanin behövde nödvändigtvis inte ha ont, utan bara vara nervös av att vara i ett helt okänt rum med en människa osm klämmer på en.

Ja, kaniner kan skrika av oftast antingen rädsla eller smärta. Då har den riktigt, riktigt ont.

Eftersom att de är bytesdjur försöker de inte visa att de har ont/är sjuka heller, så ibland kan det vara svårt att veta.

Not your mom, not your milk.

Eidesdotter
0

Min kanin har tyvärr haft periodvis återkommande problem med både blåsa och tarm som har orsakat honom smärta.

Smärtan märks tydligt genom att han blir stel och hård i kroppen, darrar, andas mkt snabbt med halvslutna ögon och någon gång när det varit riktigt illa har han skurit tänder (alltså inte det vanliga "mys-tuggandet" utan hårt gnissel.)

minkaninester
0

Min kanin skakar och man ser riktigt att hon är skräckslagen av smärtan.

Har hört en kanin skrika av smärta/rädsla och det riktigt skär in i ens hjärta..

Men annars har inte min kanin som #1 även skrivit har aldrig varit så pass sjuk att jag tagit henne till en veterinär men däremot ringt en veterinär!

:)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[sstorm]
0

#0 de du beskriver gör min kanin när hon blir stressad eller av någon anledning blir rädd… så den kanske inte hade ont? bara inte gillade situationen ^^

minflock
0

#5 Nja. Detta kommer kanske låta otäckt men jag måste ta en pincett rakt in i ett sår som är väldigt djupt och plocka bort varklumpar. Det är just när jag plockar med pincetten hon biter och visar ögonvitorna. Hon vill inte alls, vilket jag förstår till fullo. Sedan ska det hällas i svidande desifiction i såret. Hon skriker inte, men hon reagerar på detta.

Vill tillägga att jag varit hos veterinär som gett mig instruktioner på hur jag ska göra så även fast det kanske låter otäckt så har jag situationen under kontroll och gör inte detta utan ordination av veterinär.

Emelie-E
0

Jag var tvungen att dra fram en kanin under en bil en gång. Usch så hon skrek! Det var första och hoppas på sista gången jag hör en kanin skrika så. Det var hemskt.

minkaninester
0

#7: Det riktigt skär in i en skriket :/

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Emelie-E
0

#8 Ja, verkligen! Usch och fy, blev helt förtvivlad när jag hörde det.

TereseE
0

Min franska vädurshona visar ögonvitorna när hon blir uppspelt, tex när det är dags för pellets. Det har alltså inget med rädsla eller otrygghet att göra i hennes fall.

Har inte varit med om att mina kaniner har visat tecken på smärta, tack och lov. Glad

Eidesdotter
0

#10 Hoppas du slipper det i fortsättningen med!Glad

Nu har jag visserligen inga barn men jag gissar att det är ungefär samma känsla som om ens barn har ont. Att maktlöst se på medan han har ont är något av det värsta jag vet. Gör ont i hjärta, kropp och själ.Gråter

(Och så ingen undrar: jag hjälper honom förstås! Men i väntan på att behandlingen verkar har han ont.)