Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 985 ggr
joannaebbalinnea
0

Kastrering

Min lilla tjej här hemma är fem månader nu och jag börjar fundera på kastrering. Är era honkaniner kastrerade? Hur vanligt är den här cancern dom kan få? Hur riskabelt är ingreppet och vad brukar det kosta?

Zvintos
0

Har aldrig kastrerat någon hona.
Ingreppet är ju klart riskablare än för hanarna, då det för honans del blir ett öppet ingrepp.
Vad det kostar är olika från sjukhus/klinik till sjukhus/klinik.
Här kostar det ca 650kr att kastrera en hane, så runt 800kr skulle jag gissa att en honkastrering går på.

Kommer ej att kastrera någon hona om det inte är ett måste.
Har ännu inte upplevt några problem med våra honor, men har hittills inte haft någon som kommit i den åldern än att det börjar bli problem.
Äldsta är bara 4 år än så länge.

joannaebbalinnea
0

Nej alltså hon är världens gosigaste så inte för beetendets skull, tänker med på cancer i livmodenr som tydligen ska vara ganska vanligt på honor? Dom rekommenderade det på agria när jag försäkrade henne.

TereseE
0

Jag skulle vilja kastrera mina båda kaninhonor (en fransk vädur och en dvärgkanin) men när jag pratade med min veterinär så var han ganska motvillig. Han sa att man helst ska låta bli om det inte blir alldeles nödvändigt.

Däremot så görs det per automatik i tex Norge, Storbritannien och USA. Så jag tror att motviljan bland våra svenska veterinärer beror mest på okunskap och bristande erfarenhet.

Jag kommer ändå att avvakta. Min ena hona går med en kastrerad hane och den andra kommer bondas med en kastrerad hane. Så om det blir bråk pga honornas hormoner så kommer jag ändå överväga kastraktion.

Sedan vad gäller limoderhalscanser så vet jag inte hur vanligt det är? Har hört något om att 80 % av alla kaninhonor skulle drabbas av det. Men samtidigt så skulle det ju kännas bättre att kastrera en ung kaninhona istället för att behöva söva och operara när kaninen är gammal om den drabbas av canser.

Jag betalade 750 kr när jag kastrerade min dvärgkaninhane i måndags, gissar att en honkastraktion går på betydligt mer. Samt att riskerna är större både vad gäller ingreppet, narkosen (längre tid som kaninen måste vara under narkos) och eftervården då det är ett mycket större ingrepp.

joannaebbalinnea
0

Ja och 80% är ju ganska mycket! Känns som det är mindre riskabelt att kastrera henne om kanske ett år än när hon är sex och kanske har livmodercancer. Det är tydligen stor risk att det redan spridit sig när man upptäcker det och då är det ju försent liksom.

Och då skulle man ju aldrig förlåta sig själv när det faktiskt går att förebygga!

Får bli en funderar på det där, kanske prata med lite vetrinärer oså men tack för era tankar:)