Fäller för mycket!
Min dvärghane, fäller välldigt mycket vilket han borde göra nu på sommaren, men jag tycker att det är FÖR mycket. Min dvärghona som han går tillsammans med fäller ingenting. Börjar tro att han har brist på en viss vitamin. Så jag undrar om det är någon som vet en bra grönsak eller nått som kan hjälpa, eller något annat som är bra för pälsen?
Tacksam för svar! :)
B-vitamin brukar hjälpa om kaninen fäller väldigt mycket.
okej, tack så mycket :)

Jag fick en följdfråga och fortsätter i denna tråd, hoppas ok!
Vilken mat är lämplig att ge om kaninen behöver tillskott på b vitamin? Hur tillför man detta bäst?
#3: Det jag hittat som går att ge kanin är;
Spenat, banan, vetegroddar, broccoli, linser, bönor, ärtor, solrosfrön.
Solrosfrön bör man dock vara sparsam med tack vare fetthalten.
Även banan, men där pga att det är väldigt sött.

#4 Tack! Min ena kanin har varit inneliggande hos veterinär över en vecka. idag fick jag hem henne och hon tappar kopiösa mängder med hår. Jag kan dra bort stora tussar på henne. Tänkte direkt att ge henne extra tillskott av b vitamin snabbt innan hon kommit in i sin vanliga foderstat igen. Köpte vita bönor samt pellets med extra tillskott av b12. Köpte även brustablett med vitamin a, b, c och d i som jag blandat i en skål med lite vatten. Hon har tillgång till vanligt vatten med. När man själv har brist på något i kroppen brukar man ju själv välja mat med just det i. Jag iaf… Typ efter en bakfylla så behöver min kropp extra salt. Då blir jag sugen på chips osv. Tror du att det bör räcka för henne? Eller finns det något yttligare jag bör ge? Hon har förutom detta extra fri tillgång till hö, torkade nässlor, torkade nypon, morötter samt lite äpple att äta. Just för tillfället, annars brukar jag dela upp detta under dagen. Men vill liksom ge henne en vitaminbomb då jag tror att mycket vitaminer har fattats henne när hon varit borta…
#5: Det låter som om det ska räcka. =)
Men det lär du upptäcka ganska snart.

#6 Ok. Tack snälla för svar! :)