Ny pellets, vägrar att äta!
Någon här inne som ger sin kanin pelletsen Kanin och Marsvin pellets ifrån Djur&Natur?
Tyckte din kanin om den pelletsn? Funkade den för din kanin?
Vad ska man göra om man köper mycket pellets (4,5kg), och kaninen inte tycker om det?
Jag köpte en påse med Kanin och Marsvin pellets ifrån djur&natur i strängnäs. Min kanin tycker inte om det, och nästan vägrar äta det.. men det brukar vara borta efter 1-2 dagar. Jag ger fortfarande lite av det hon hade förut, men börjar ta slut. Det älskar hon, det tar slut direkt!
Jag ger alltså både Kanin och marsvin pellets + Cuni Complete. Och grönsaker, vatten och hö.
Jag vet inte vad jag ska göra. hjälp?
Hon borde börja äta det när hon är tillräckligt hungrig.
Min kanin vägrade äta ifrån Stampe pelletsen som jag hade köpt, så jag fick slänga sisådär 18kg pellets och byta sort.
Jag ger mina kaniner pellets från Djur&Natur. Jag ger de pelletsen på kvällen och på morgonen så är alla skålar alltid tomma, så någon måste ju ha ätit upp den ;)
De börjar äta pelletsen direkt när jag stoppar in matskålarna så de tycker mycket om den pelletsen och de håller sig bra i form.
Kastanjegårdens Kaniner
#3 Fodret brukar vara borta efter något dygn, ibland två.
Men hon äter inte som dina, hon äter mest hö och grönsaker.
Jag ser nästan aldrig att hon dricker.. :/
men jag har börjat fylla så det är prick, så då ser jag om hon har dryckit. Det har hon, men inte mycket.

När jag har bytt foder till mina lilla kille så har han först nobbat det helt, men efter ett par dagar upp mot en vecka så har han vant sig och börjat äta det. När jag började ge havre så nosade han lite, tog en bit och sen inget mer på flera dagar, men idag så sitter han och hoppar runt i buren så fort han bara hört att jag prasslar med den och kastar sig över skålen för att äta upp allt på engång ; )
Så vänta nån vecka och låt maten finnas framme så smakar hon säkert efter ett tag och förhoppningsvis vänjer sig och tycker det är gott. Nästan alla djur brukar vara lite tveksamma och smaka av maten innan de börjar äta ordentligt, så det är inget konstigt beteende från din kanin.
#4 Det där med vattnet känner jag igen, min ena kanin dricker inte alls mycket det känns som om vattennivån aldrig minskar.
Det var ju iallfall positivt att din kanin äter hö och grönsaker!
Hur är hon annars, hängig, hur känns magen etc?
Kastanjegårdens Kaniner
Hon är fin i pälsen, mår bra. Skuttar/hoppar runt hela dagarna. Slappar ibland i buren, men aldrig ute xD
Efter mina erfarenheter så tar det några dagar innan kaninen vant sig och accepterat det nya fodret, oavsett vilken sorts pellets det är.
Men det är säkert olika från kanin till kanin. ;)
#7 ni kanske missförstog. Hon är ute i sin hage varje dag. Men slappar aldrig där, bara i buren :)
Hur går det med din kanin?
Kastanjegårdens Kaniner
#10 haha, nu nästan kastar hon sig över matskålen ;)