Dvärgvädur vs Hermelin
Tänkte bara höra vilken av dessa två raser som passar bäst för en nybörjare? Lugnast temperament?
Vid vilken ålder är en dvärgkanin vuxen?
Själv skulle jag nog rekommendera dvärgväduren, då dessa överlag är lugnare än hermelinen.
Klart det finns lugna hermeliner, men tror man får leta lite mer än efter en lugn dvärgvädur.
Vid 6-8 månader ungefär räknas väl dvärgkaninen som vuxen.
Dock mognar dvärgväduren mycket senare än resten av dvärgraserna, rent utseendemässigt.

Hmm jag gillar mer hermelin eftersom jag inte gillar kaniner med hängöron tycker det känns onaturligt . Men har haft både dvv och hermelin. och dvvN var lugnare .. fast jag själv gillade hermelinen bättre eftersom den hade mer temperament och de gillar jag..
men som sagt så är de flesta dvv lugnare..
Jag skulle valt en dvärgvädur, de är nog överlag lugnare men som inom allt levadne så är alla individer.
Kastanjegårdens Kaniner
Vill du ha en riktigt lugn kanin skulle jag rekommendera en dvv.. och att du köper en hane som du kastrerar tidigt. Vid 5mån ålder ungefär, då hinner han mest troligt inte bli så hanig som endel kan bli. Inget skvättande, sprättande eller en massa hormoner som flyger omkring. :)
Självklart rekomenderar jag dvärgväduren om du letar efter en lugn bästis. Vill du ha en bra hoppkanin kan det vara bra med en hermelin iförsom dvärgvädur kan bli chok inte villja hoppa så mycket. Hermelinen har mycket mer sprall i benen mot vad dvärgväduren har. Jag har själv haft hermelin och har nu en dvärgvädur på 4år så vill du ha en lite större, lite tyngre och en riktig kelgris så välj dvärgväduren!
Skulle också rekommendera dvärgväduren, då de är lugnast överlag :)
är det sån skillnad på raserna? Jag har haft en del dvv och har idag 2 hermeliner, så otroligt charmiga =)
Jag tycker dvv är mer självständig, tar inte lika mycket kontakt som hermelinerna. Hermelinerna är mer spralliga dock, mer nyfiken liksom.
Det finns dom som säger att hermeliner är elaka, har aldrig stött på en elak hermelin, så otroligt mysig ras
En dvärgvädur är i allmänhet lugnare, dock har jag en kanin som i största delen är dvärgvädur, och han är jättehet i tempramentet! Men en renrasig dvärgvädur brukar oftast vara lugnare.
#7 Tror säkert att hermeliner också är jättemysiga, men som nybörjar kanin kanske de är lite spralliga? Men det beror ju självklart på hur man hanterar dem. Jag vet inte själv då jag aldrig ägt en hermelin ;)
#9 så kan det ju vara, absolut. Fast jag förstår inte riktigt hur ni menar. Varför skulle en sprallig kanin var mindre bra som första-kanin?
Jag menar det är ju inga stora djur vi pratar om här.
Hade detta varit häst-sajt så hade jag rekomenderat en lugn ras, bara för att det ska vara säkert för ryttaren. Men kaniner gör ju inte sån skada som en häst på 500kg kan göra.
Kan ni utveckla lite mer varför en sprallig kanin skulle vra svårare?
=)
#10: Är det en liten kanin som är sprattlig blir det ju inte svårare i den benämningen, mot om man jämför en sprattlig BJ tex.
Däremot är det inte alltid så lätt att veta hur man som nybörjare gör när kaninen sprattlar.
En felaktig hantering kan, om man har otur, gå väldigt fel med tanke på kaninernas relativt sköra ryggar.
Därför anser jag personligen att en lugnare kanin är att föredra, så att man får in känslan för hur man hanterar kaniner på ett bra sätt.
Sen är det ju upp till en själv och lite beroende på.
Till en barnfamilj skulle jag aldrig sälja en kanin jag visste sprattlade oavsett hur man bar.
Sen är jag själv inte särskilt förtjust i sprattliga kaniner alls, utan vill att mina ska vara lugna och lätthanterliga.
Det är iaf så jag tänker.