Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 8032 ggr
loppan1
18

Boar utan att vara dräktig!

Vad är det för galet med min hona? Hon boar och har gjort det i ca en månad nu. Hela hennes hus är fullt av hår, hon drar in allt halm i huset. Hon är ca 6 månader och jag har haft henne i 4 månader så jag är helt säker på att hon inte är dräktig. Kan det vara så att kaniner kan vara skendräktiga?

Jag har inte vågat ta bort håret från huset men i dag måste jag städa hela buren så ska jag ta bort det eftersom hon inte är dräktig?

kaningodis
2

Japp, kaniner kan vara skendräktiga och då beter de sig som om de vore dräktiga.

Kastanjegårdens Kaniner

loppan1
0

Det var vad en kompis trodde oxå! Men det är lite lustigt för jag frågade på djuraffären som jag köpte henne i men de sa att de aldrig hade hört talas om att kaniner kan vara skendräktiga??? De tom tittade i en bok men det stod ingenting om det. Men eftersom jag vet att hon inte är dräktig så måste hon ju vara skendräktigGlad

[BonnieL]
2

#2 Djuraffären hade helt fel isåfall! Självklart kan kaniner vara skendräktiga :)

[Wera]
0

#2 Djuraffärer kan inget, och böcker kan man inte lita på.

Min ena hona här hemma var nyss skendräktig :)

Rafflan
0

Låter helt klart som att hon skulle kunna vara skendräktig ;)

Zvintos
0

Det är inte direkt ovanligt att kaniner blir skendräktiga. =)
Här är det alltid minst 1 kanin skendräktig varje år. =P

Animalfriend
0

Kaniner blir i bland skendräktiga, som flera ovan redan sagt. :)

Lisa82
0

hon verkar vara skendräktig. och det är helt normalt. en del honor gör så hela tiden och en del aldrig..

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

loppan1
0

Hon har slutat att boa sedan jag plockade bort all päls som hon lagt i huset. Var det elakt eller? Men jag behövde ju städa hennes hus också och eftersom jag inte vågat ta bort pälsen tidigare ifall hon skulle bli  galen så har det ju inte rengjorts där på dryga två veckor.

Men hon blev inte galen bara lite lugnare igenGlad

Zvintos
0

#9: Nej, det var inte elakt.
Det funkade ju bevisligen. =)

spiritedaway
0

Här har min hona börjat för fullt. I alla fall med att göra bo med hö :P däremot förstör hon sitt bo hela tiden genom att gräva ut det igen.

Sist hon var skendräktig så var det kaninhår i hela buren. Så fint bo byggde hon då ;P

TereseE
1

#11 Visst går hon med en kastrerad hane? Blir hon tjurig på kompisen när hon är skendräktig?

spiritedaway
0

#12 Japp de gör hon. Nej faktiskt inte, hon är ovanligt lugn för att vara en skendräktig hona tycker jag utifrån min erfarenhet. Min förra hona vaktade sitt revir riktigt mycket när hon var skendräktig.
De stunder hon verkar vara jobbig mot hanen och han blir lite irriterad är när hon är brunstig.

Linda93
0

Hej min kanin som jag hade för några år sedan, boade hela tiden i perioder tills hon fick ungar påriktigt då blev hon lugnare

loppan1
0

Nu har hon börjat boa igen! Hon blir faktiskt lite vildare när hon är skendräktig tycker jag. Gluffsar i sig maten och kan faktiskt ge ett litet tjyvnyp när jag ska ge henne hennes mat. Rusar runt som en tok i uteburen.

Hon ska tas in snart för vintern, kanske hon slutar boa då

Linda93
0

Hon har inte var me en hane eller?