Kaninungar...
Hej!
Har precis skaffat 2 små dvärgvädurar (Millie o Mitzie), dom är 3mån imorgon (ons 22 juli). börjar bli lite fundersam över att skaffa en uppfödning.
Undrar när man kan para dom tidigast? (har frågat många, som alla säger olika, tillomed böcker!) och hur länge tar det innan ungarna äntligen föds?
om någon har en hane till salu i närheten av trollhättan/uddevalla i färgen viltblå/viltgrå?
och till sist om någon har en ca. 5-6 facks bur till salu?
(har haft kaniner ett tag, ca. 5-6 år nu, tänkte att det skulle vara kul att skaffa lite egna uppfödda ungar. Så tro inte att jag just fått mina första
)
Tack på förhand! (längtar efter svar <3 )
Tidigast tycker jag när man känner att honan är mogen, brunstat och så vidare. Men även om hon är mogen skulle jag inte para tidigast före 7 månader.
Not your mom, not your milk.

ok.. tack!
Har du msn? Jag kan ju hjälpa dig lite.

ahh.. jag har msn : dream_petra@hotmail.com
tsck (:

- Borttaget -
Jag parar mina dvärgvädurar när dem är tidigast 8 månader.
Brukar vänta till ca 10-11 månader.
En kanin går dräktig 28-35 dagar, 30-31 dagar är vanligast.
5-6-fackare tror jag blir svårt att få tag på för en vettig peng.
Bättre att bygga själv, då blir det både billigare och man får den som man vill.
Ska själv bygga en 4-fackare snart.

ok (: tack för tipset, och hjälpen.
jag får väll be min pappa bygga en bur till mig, han är ju snickare (:
För honor är det lagom att para vid 8-11 mån (aldrig när dem är över 11 mån om det är första kullen pga ökad risk för komplikationer). Hanar blir könsmogna när dem är 3-10 mån - det är ganska olika. Du märker om han är intresserad av att para sig med honan - då är han redo att para sig. Men låt honom bli åtminstone 5-6 mån. När dem är 3- 4mån är dem fortfarande ungar enligt mig.
Lycka till!
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
Hej kul att du vill starta en uppfödning! Jag hade en kanin för ett par år sen som fick ungar och hon var 1 och skulle fylla 2 år det gick helt utmärkt men som Lisa skrev här uppe så är det bäst att kaninen får ungar vid ett halv år och att du som ägare känner kaninen och vet när den blivit mogen, det kan bara du avgöra men det beror på kanin till kanin och du lär märka själv när dina kaniner är redo.
Jag skulle rekomendera att du parar dem innan honan fyllt 1 år men det är helt upp till dig
Hoppas allt går bra!!