Varma öron
Min 4 åriga dvärgvädur är lite smått varm om öronen och jag undrar om de kan vara något fel?:/
Och jag undrar hur man märker om en kanin har mask?
Han har varma öron för att det är varm, de kan bara svettas genom öronen.
#1 Okej, jag måste vara lite överkänslig just nu för jag drömmer att hon är sjuk hela tiden, så när jag märkte att de var varma blev jag orolig:/
Flåsar den lite ovanligt ofta? det är i så fall också ett tecken på att hon är varm.
#3 Nej, hon har suttit ute nu ett tag och de är bara runt 17 grader och en liten bris så det är inte så varmt, de är bara jag som över lite överkänslig just nu.

Verkar som om hon bara tycker det är lite varmt, kyl öronen med kallt vatten så blir det skönare för henne:)
Mvh Maia
Du kan märka att kaninen har mask bla genom att den kan ha mask i bajset.
Men det behöver inte synas i bajset.
Dock kan man också märka det genom att kaninen har ökad aptit, svullnad buk och avmagrad rygg.
#6 Hur ser de ut med avmagrad rygg och vad ska jag avmaska henne med, för jag misstänker att hon har mask:/
#7: Man ser tydligt att det knappt finns något vid ryggen, och ryggraden känns tydligt och nästan vass.
Axilur är väl det man brukar använda.
Finns i flytande form och tabletter.
Själv föredrar jag flytande.
Mängd ges enligt dosering, men ges i 5 dagar och upprepar efter 14 dagar.
Tror det står annorlunda, men detta är råden jag fått och läst från bla en uppfödare som tidigare hade problem med mask innan hon gav så som jag skrev.
#8 Okej, då kanske hon inte har mask*tur*
Jag är bara lite rädd att förlorar henne lika hastigt som jag gjorde med en annan kanin som blev dålig på natten/tidig morgon och dog medan jag var i skolan:(
#1 Kaniner kan väl inte svettas överhuvudtaget?
De svättar ut genom öronen, eller de redigerar kroppstemperaturen,
#11: Reglerar kroppstemperaturen - ja.
Svettas - nej.
Det är därför det kan vara farligt att ta in en kanin mitt i vintern, då kaninen inte kan svetta när den omgivande temperaturen plötsligt blir mycket varmare än vad den är van vid.
mina kaniner blir jätte blöta runt nosen när det är varmt ute
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se