Dvärgvädurar, rex + vanlig?
Hejsan!
Jag har ju några hoppkaniner, och har i många, många år hållt på med uppfödning tidigare.
Jag har ju nyligen helt övergått till enbart hoppisar, men jag känner lite nu att jag saknar uppfödandet. :) Härstamningsbevisen, gen-lära (eller vad man ska kalla det), och allt annat. :)
Jag har hur som helts haft en liten dröm om att en dag få fram en fin och frisk och bra stam av rexdvärgvädurar. Så jag tänkte att jag kanske lite smått skulle kunna påbörja den.
Jag har två hanar, en rex och en löwen. Jag har en lejonhona och söker nu en korthårig och en rexpälsad hona.
För att få en så frisk stam som möjligt, så vill jag ha in annat än bara rexpälsade, eftersom de är så kraftigt inavlade.
Jag kommer själv inte kombinera rex + rex. Hur som helst, en korthårig dvärgvädurshona och en rexpälsad.
Färgen har inte så stor betydelse, då jag själv redan har ljusa och förgglada hanar. :) Dock måste det (bör det) vara en godkänd färg.
Stamtavla är ett stort pluss. Öronen måste vara fint hängande, inga så kallade "flygplan". :)
Jag finns i Skåne, kristianstad. Transporteringsmöjligheter, nja, lite grann. :)
Lollo på Tussilagons har en havana färgad dvärgvädur rex till salu just nu tror jag.
#1 Haha, jag har köpt Min hane som är rex där i från. :) Vill gärna ha lite obesläktat. :)
Men jag har faktiskt hittat en kortpälsad tjej nu. Så det söker jag inte längre. :)
#2 Jaha du som köpt Kossan va? :)
Vet faktiskt inte alls vilka fler som föder upp dvärgvädur rex…
Har du kollat hos Tomtens Kaningård? =)
Hon vet jag föder upp dvärgvädurar i bla rex och har flera planerade kullar, plus några aktuella med just dvärgvädur rex.
#4 Ja, Kossingen bor här. :)
#5 Tack för tipset Ninni! :)
*Låser* Hittat det jag sökte i denna annons.