Är hon överviktig?
Hej alla glada människor och kaniner :)
Det är så här att jag har en dvvhona som är född 9/1-2009. Nu är hon alltså runt 6 månader gammal. Vi väger henne varje vecka och sist vägde hon 1900 gram. Jag tycker det är mycket och har börjat se en dubbelhaka och ojat mig massor över hennes vikt!
Hon har nästan hela dagarna tillgång till en stor hage där hon äter gräs så det visslar om det. Sen är jag även ute med henne i selen så ofta jag kan (under skolterminerna och så brukar det bli en gång varje dag i ungefär 15 minuter). Så hon får tillräckligt med motion tror jag. Man har ju hört talas om de som sitter inne mycket mera :O
För några dagar sen började jag ge henne grönsaker och
liite pellets (av sorten carrier) för att de tydligen klarar sig fint utan pellets. Men nu frågorna:
Ska jag använda pelletsen istället för eller tillsammans med grönsakerna eller inte alls? Pelletsen innehåller ju många bra och viktiga örter och vitaminer med mera som jag inte tror hon får i sig genom till exempel morot, paprika och gurka! Så pellets eller frukt och grönt? Varför just det också? motivera vad ni tycker och varför ni gör det å jag förstår varför och vad det är bra för m.m
Sen en fråga till. Påverkar gräset hennes vikt mycket? Hon äter ju ganska mycket under en dag ute i hagen (speciellt nu på sommaren) men gör det något? Vill inte ha henne instängd hela tiden.
Gräset har jag inte märkt påverkat kaninernas vikt alls.
Har hon börjat få haka, låter det som att hon får i sig för mycket.
Vad exakt ger du henne för någonting?
Märker du att hon redan nu börjar bli lite för rund, utan att du ger pellets, är det helt onödigt att ge henne något.
Se hellre till att ge varierade grönsaker.
Jag själv ger mina både pellets och grönsaker.
Men det är för att de ska hålla en bra vikt.
Märker jag att någon klarar sig utan pelletsen, tar jag bort den.

Tack #1. Hon har en pytteliten haka (den syns lite och känns).
På morgonen får hon ungefär 3.5 cm morot, liite paprika, och ibland lite sallad. Brukar variera lite mellan de olika sakerna men hittils har det bara blivit morot, furka, lite jordgubbar/smultron, paprika och sallad.
Glömde att skriva det i inlägget men hennes mamma var (är) stor och vägde 2,3 kilo. Det spelar nog också in! Hon kan ju va stor och väga mkt utan att vara överviktig kanske? Det finns ju kraftigare och mindre människor, antagligen likadannt med kaniner. Men dubbelhakan (eller iaf en början till det) får mig och tro att det inte är så!
Hon äter mkt hö, mkt gräs och frukisten, sen inget mer.
Jag skulle nog göra så som jag gör med en av mina teddysar här hemma, ger grönsaker, hö, vatten och bara några få korn/max en msk pellets med örter varje dag. Elr uteslut pelletsen helt om hon är för rund. Grönsaker, frukt, örter och hö ska de kunna klara sig bra på (självklart med vatten också)
Annars till mina andra kaniner ger jag blandat med grönsaker, frukt och pellets.

#3 men om jag ger henne både grönsaker och lite pellets om dagen dså får hon ju ännu mer än Nu..?
Vad kan man ge dem för slags örter?
#2: Nog kan hon tillhöra de som blir lite större.
Dubbelhaka måste inte innebära övervikt, även om det är den allra vanligaste orsaken.
Men dubbelhaka är i sin tur ärtligt också.
Örter/växter man kan ge är tex;
* dill
* persilja - rik på järn, calcium, vitamin A och C
* groblad
* rölleka - lugnande vid gaser och tarmsjukdom
* ljung
* brännässlor - väldigt näringsrika. Bra att ge på vintern.
* lomme
* vallört
* kirskål
* ringblommor
#4 Men det beror ju på hur mkt pellets du ger? Hur mkt ger du?

Asså jag ger ingenting i stort sett, långt ifrån en msk! typ 6 bitar eller nåt! Känns ju sådär nödvändigt när det är så lite.
måste man torka örterna som står ovan eller är det bara att ge dom ändå?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#8: Brännässlor bör man torka.
Men resten av örterna går bra att ge både färska och torkade.
#7 Jaha okej, ja då har hon det väldigt lätt att hålla hullet och gå upp i vikt. Motionera mera kanske. Ta bort pelletsen helt? :)

10: Okej! jag går ut med henne i selen varje dag.. Men ska hon springa mer då eller hur ska man göra på bästa sätt? MEst effektivt osv. Nu så springer hon nästan hela tiden när vi är ute (ca 10 minuter) så det måste bli något Ännu bättre än att springa! Hoppar emd henne typ 1-2 ggr i veckan också! det kanske hjälper?
#11 Lite hoppning en gång i veckan kanske, låt henne skutta mkt på uppförsbackar? Vet inte när det gäller kaniner men det hjälper mkt till hästar :) Skutta i skogen över stockar, pinnar etc.

Just nu så hoppar jag en-två gånger i veckan med henne, hon springer i en uppförbacke så ofta jag kan (typ en gång i veckan).. problemet emd att gå i skogen är bara att hon äter allt där, tex på buskar, gräs och blad m.m.