Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1838 ggr
Emelie-E
0

Fuchspäls?

Fick precis reda på att den kanin som jag har bokat har fuchspäls, vilket jag egentligen inte vill ha, men jag har fastnat så för honom och jag ska hämta honom på fredag.
Nu undrar jag hur svår är deras päls att sköta om? Behövs den kammas och klippas så som med teddy eller något annat?

[Wera]
0

Klippas behövs det ju inte. Men borstas/kammas som en teddy tror jag, kanske inte lika mkt? Beror ju på pälsens kvalité också.

Zvintos
0

Har den bra kvalitet ska den inte behöva borstas mer än när den fäller.
Den hermelin fuchsen jag hade, borstade jag enbart vid fällning, annars behövdes det inte. =)

emms
0

Har en dvv fuchs här hemma och han behöver man knappt borsta. När han var liten (innan han hade fällt bebispälsen) så behövde jag borsta honom. Sedan efter det så behövs det knappt. Brukar bara borsta för att förhindra tovor. Men det blir aldrig några större :)

Emma

Emelie-E
0

Okej, det lugnade mig lite :P Får hoppas han har bra pälssort då ^^

tinaLY
0

När kaninen har bäbispäls ska den helst borstas varje dag, dels för att pälsen då torvar sig lätt och vänja kaninen vid att bli borstad. När han har blivit av med den fluffiga bäbispälsen räcker det med en gång/veckan för att undvika torvor. Brukar ta max 5-10min, iallafall för mig,  att borsta igenom hela pälsen (: dom har helt underbar päls! Men klippas behövs inte som ovanstående har skrivit.

[Wera]
0

Beror somsagt på kvalitén. Men som många skrivit kan det vara jobbigare när de är små då dom har "bebisfluffet" (rättaresagt all underhull)

Pehpsii
0

Jag har aldrig haft något problem med min lilla tjejs päls alls. Bara borstat någon gång under fällning

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Emelie-E
0

Vad använder ni när ni borstar? Tycker inte det tar något när jag kammar honom Obestämd

Animalfriend
0

Fick en fuch en gång i en kull här hemma, extreemt jobbig päls, hans päls var så tunn på köpet. Han har varit här på besök flera gånger så jag har fått tova ut den, för ägarna har haft sånt problem med den. Nu har de dock blivit noggrannt instruerade. :)

Men det beror mycket på hur tunn pälsen är, är den tunn så är den extreemt jobbig tyvärr.

Karda och liten kaninkamm är det bästa man kan använda. Finns i djuraffärer, ofta i ett litet sätt med båda delar i. :)

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vanlig kattkam och karda. Har en kam med både stora och små mellanrum och de stora fungerar faktiskt bättre :)

Hittade en bild på mina borstar :)

Emma

Animalfriend
0

#10 Ser bra ut. Jag skulle även vilja tillägga vilken årdning som jag tycker de är effektivast att använda de i.

Karda först, sedan kamm, sedan den som i denna bild ligger mitterst. Som ser ut somm en borste. Jag har en liknande, fast blå med handtag. :)

emms
0

#11 Jag brukar köra; kam (stora mellanrum), kam (små mellanrum) och sist karda. Använder aldrig den mjuka borsten ;) Och sen förstör dem allt genom att tvätta sig som galningar ;D

Emma

Animalfriend
0

#12 Man kan ju göra som man vill så klart. :) Men så brukar jag göra, och tycker det funkar bäst.

Haha, ja de brukar ju tvätta sig direkt efter. :)

emms
0

#13 Alla hittar sitt egna lilla sätt ;D

Emma

Emelie-E
0

En kam med stora och små mellanrum har jag och jag har även en karda, men den har jag inte provat ännu, så det ska jag göra =)

[Wera]
0

När jag borstar teddy pälsen använder jag alltid enbart kardan, sen om det är små små tovor på små svåra platser så som vid svansen och könet, på tassarna då använder jag en kam med små mellanrum.