Omöjlig att ta upp..
Jag är helt och hållet en nybörjare inom kaninfronten, har fått hem en dvärgvädur, en hona på 2,5 år, på lån över sommaren.
Hon är jättesnäll och lugn att klappa, då ligger hon bara och gnisslar lite med tänderna, vilket väl betyder att hon njuter? MEN när man kommer nära magen får hon stora dåndimpen och tar ett jätteskutt iväg och hyperventilerar. :(
Jag har haft henne i fyra dagar nu, och det kan ju i för sig bero på just det, att hon kanske inte riktigt vant sig vid det nya stället, men det å andra sidan är hon ju hur lugn och snäll som helst att bara klappa..
Jag har aldrig lyckats ta upp henne. Jag blir så rädd, eller snarare överraskad, typ, när hon ena stunden ligger helt stilla och lugnt, och i andra ögonblicket far hon iväg i 200 km/h. Jag vet att man inte ska ta under magen, utan vid frambenen, men där vill hon inte bli berörd heller.
Inte går det att ta på selen heller, bara halva, över huvudet är inga problem, då ligger hon helt stilla, men sedan när man ska knäppa under magen blir hon helt galen.
Jag har dragit den enkla slutsatsen att hon är väldigt rädd om sin mage och nog inte heller gillar att bli upptagen. Har ni några speciella tips på hur jag kan "träna bort" det? Eller är det bara att öva öva öva? Känns rätt hopplöst i så fall, jag kommer ju ingen vart eftersom jag inte ens kan ta upp henne. :/
hon är inte dräktig då , tanke på att hon är känslig under magen.

Det låter som om hon inte blivit tränad på att bli lyft särskilt mycket, konstigt att du fick låna en kanin som inte är helt tam isåfall..
Det är nog bara att öva öva och öva. Ett tips är att lägga en hand över hennes nacke/rygg innan, inte så att du trycker ner henne men håller fast så hon inte springer iväg, sen lyfter du upp henne.
Tänkte också lite som #1, kan inte vara att hon är dräktig eller så? Hon verkar ju väldigt rädd om sin mage.
the vanity, it becomes insanity
#1 Hon kan vara väldigt kittlig också, det har jag varit med om många gånger att de varit. :)
Jag har ingen aning, men jag skulle inte tro det, ägarna sa ingenting om någon dräktighet i alla fall.
Nej, det tror inte jag heller, att hon inte blivit lyft så mycket. Hennes matte är bara åtta år, och dessutom har hon tröttnat lite på kaninen vad jag har fattat det som, därför ville de låna bort henne.
Men, vi har faktiskt gjort framsteg sedan jag startade tråden! Jag kan fortfarande inte ta upp henne, men min lugna pappa och min lugna bror klarar det. x) Så Hannes, brorsan, tog upp henne och höll henne i famnen, och då fick vi på henne selen till och med.
Så nu har hon den på sig, och det går bra, hon bryr sig inte om den.
Har även hjälp av min kompis som är väldigt kaninvan, så med all hjälp så kommer nog jag också kunna ta upp henne snart. 

Skönt att det går bättre!
the vanity, it becomes insanity