Hur är den "perfekta" dvv?
Jag har absolut ingen koll på hur utställningskaniner ska se ut då jag själv aldrig haft något intresse för sådant.
Men nu när jag skaffat en liten hona efter min hanes hastiga bortgång har jag börjat fundera väldigt mycket "är inte hon lite större i kroppen?" "har inte hon lite smalare ansikte än hanen?" osv.
Misstolka mig inte, i mina ögon är hon världens finaste men är det en rund kropp och runt huvud som gäller? Min hona har enligt mig rätt så hög kropp, dvs rumpan är hög i förhållande till huvudet ibland när hon går.
Sedan var ju hanen från en seriös uppfödare och han hade stamtavla osv. medans honan är från en "hobbyuppfödare".
Hanen:

Honan:

Nu kan inte jag sånt här, men om honan är en unge (?) så växer hon väl på sig :)
Jo, på bilden är hon väl runt 8-10 veckor. Nu har hon ju vuxit till sig lite till men fortfarande inte helt klar.
Har du läst denna artikel?
Om inte, så gör det. =)
Dvärgväduren på bilden är en väldigt rastypisk.
På startsidan finns en artikel om Dvärgvädurensrasstandard. Tror det är den Ninni länkat till. :) Gissar, för jag har inte klickat på länken. :)
#4: Japp, det är den artikeln jag länkat till. =)
Okej då är det precis som jag trott. Förra kaninen från seriös uppfödare var mer "som de ska vara" medan honan är lite mer som första kaninen, lite spetsigare huvud osv. Men som sagt hon växerr, jag har inga planer på utställning och i mina ögon är hon perfekt. :)
Sen ska ju tilläggas att bara för att kaninen är lite otypad, betyder inte det att den kan ge bra avkommor. =)
Så en mindre rastypisk kanin kan ge jättefina ungar med rätt partner, och tvärtom.
Aboslut! Med tanke på vilken bra hoppare jag verkar ha fått så är jag säker på att det skulle bli fina ungar efter henne, även ifall jag inte har några planer på det heller. ;)
#8 Precis, vet en dvärghare som fick 89.5p bara, och den hade en avkomma som fick 96p! 
#10 Oj! Det är inte ofta man hör om 96 p, mest 94 tycker jag (har inte så stor koll) roligt!
#11 Ganska vanligt med 94-04.5 p men det finns en hel del 95:or här i Sverige :) och några få 96:or ^^