När la din dvv öronen?
När la din dvärgvädur öronen? Dom kanske står upp lite än?
- Om du inte vet alls, så undvik att skriva, onödigt med t.ex. en kommentar där det står "vet inte" ;)
Nalle är jag inte hundra då han redan hade lagt öronen när jag köpte honom, han var 7 veckor då. Och då låg dom ganska fint och bra så det måste väl varit under 6 veckor.
Milos la dom runt 5 veckor gammal.
Isa har inte ens lagt dom men dom blir lite bättre hela tiden ^^ Men dom lär nog aldrig lägga sig någon gång. Hon är nu 7-8 månader.
När Malva lade öronen har jag ingen aning om, ägde henne inte då. =)
Men i förra kullen lade ena ungen öronen vid ca 4 veckors ålder.
Den ena har inte lagt ena örat alls ännu och de fyller 1 år den 6/6.
Twix la sina före 7 veckors ålder och Bounty är nu fem månader och snart ligger dom på plats:)

Roxy la sina runt 8-12 veckor
the vanity, it becomes insanity

jag visste inte att dvv hade uppe öron i början ? ;o
jag trodde dom hande hängade öron hela tiden..
#5: Nope, när dem föds har dem öronen uppe. =)

min la inte ner dom för hon vart 3 månader ^^ ena örat ville bara inte falla ner xD
// Ludde

Nån som vet om det stämmer det jag hört att kyla ger korta öron och värme långa, alltså man ska ha dvärgvädursungar i värme för att öronen ska bli längre och lägga sig. Hörde det av en uppfödare och det stämmer ju på två av mina kaniner, som har väldigt korta lätta öron, den ena har inte lagt sig alls, men hon är lejonhuvad dvärgvädur och där är det väl vanligt med dåliga öron eftersom rasen är ny och har framkommit genom korsning med vanlig lejonhuvad.
Annars brukar öronen ha lagt sig vid 8 veckors ålder på alla mina ungar, men på en del har dom lagt sig redan vid 3-4 veckors ålder, så det är väldigt olika. Ibland har dom ett upp, ett ner länge, ibland flax och en del har båda öronen helt uppåt nästan till 8 veckors ålder och man tror inte alls att dom ska lägga sig och sen från en dag till nästa så har den fällt båda öronen.
#8: Det stämmer delvis.
Ungar som föds ute under vintern får annorlunda öron.
Hermelinens öron blir lite kortare och dvärgvädurens öron får svårare att lägga sig.
Men sen beror det ju lite på också.
Har alltid kullar på sommaren och där har det varit "spridda skurar" när ungarna lagt öronen.
Som tidigast har det varit vid 4v ålder.
Ena ur förra årets kull har inte lagt sitt ena öra alls, trots föräldrar med bra öron och att hon är född på sommaren.
#8 Ja på hermeliner blir demkorta, för blodkärlen i öronen blir kalla och det liksom "krymper" och då blir öronen delvis kortare ;) många hermelin uppfödare föder därför upp hermelinerna på hösten.
Dvärgväduren får nog inte länge öron bara svårt att lägga dom.

När jag hämtade Gösta vid 6,5 veckas ålder så hade han öronen nere, så det måste ha varit vid 4-5 veckors ålder som han la öronen elr t.om ännu tidigare.
Lilla Pontus fick jag hem då han var 7 veckor, då var ena örat fortfarande uppe (så underbart sött tycker jag!) vet inte exakt när de lade sig för jag var trots allt bara 8 år och hade fullt upp med att beundra kärleken min kanin kunde ge. ;)
Nico, min lilla hona som jag har nu, hade öronen nere redan då jag fick hem henne då hon var sju veckor, hon vekrar vara lite föra i utveckligen jämfört med Pontus för hon känns större också. ^^
Dolls öron la sig helt när hon var ungefär.. hm.. 15 veckor :)
De har inte lagt sig ännu på Tiva. :)
vet faktiskt inte när robyn la sina, hon hade lagt ena örat när jag fick hem henne (runt 10v) men sen var det rätt kallt när jag fick henne så hennes öron var rätt sena. Men kanske runt 10-12 veckor :P
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag hade tidigare en dvv som lade öronen först vid ca 5 månaders ålder.
Det minns jag inte riktigt, de flesta var nog ganska tidiga med att lägga ner öronen, men en av dem envisades med att ha ett uppstående och ett hängande öra. Men som la sig ner till slut.
Min dvv som jar köpte för några år sedan hade redan sina öron nere :)

öra ett runt 10 veckor och öra två vid 12 veckor
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Skrev som sagt att min hona redan lagt öronen när hon kom, idag är hon ca 10 veckor men jag såg att om man tog upp hennes vänstra öra så låg det kvar uppe medan det högre åkte ned direkt, hihi så söt så. :)
När jag fick hem Saga så var hon 6 veckor så ja tror det va vid 4-5 vecor :)
#21 6 veckor bara? Oj, de bör ju vara åtminstonde 8 (men 7 är väldigt vanligt). Men så länge de mår bra klagar man ju inte, en vecka extra med lilla plutten! ;)
#22: nje jag vet men när jag va hos uppfödaren (blåzippanskaniner) så sa hon att det var bra ålder osv o jag kunde ju inte åka hem utan en kanin då :/
#23 Det var ingen anklagelse så jag hoppas du inte tog det så, underbart söt är hon iaf om det är hon på din bild! :)
Bamse la sina öron vit ca 4-5v. ålder. :) Tivas öron har inte riktigt lagt sig ännu. :)
Muffin hade lagt dem innan jag hämtade honom.
"Gnizta" (än så länge) teddyvädur har inte lagt dem än. 8 veckor. Hon har lite lätta öron så vi får se om hon lägger dem ;)
Emma