Material till bur?
Nu ska jag som sagt bygga en bur till lillsnorpan som bor utomhus. Nu är bara frågan vad ska man använda för material till väggar, golv och tak?
Och hur gör man det på bästa sätt fkyddat från fukt, kyla och vind? Har hört att man inte ska isolera bur, men mot regnet då?
Mycket frågor på en gång! ;)
Till fyrafackaren använde vi vattentäta träskivor, dock är de ganska (läs: mycket) dyra så man kan köpa en annan sorts träskivor och lacka/måla. Kallasfalt brukar många använda till burbottnet.
Nej man bör inte isolera buren (om man inte vet exakt hur man ska göra), för att skydda mot regn & vind kan man t.ex. ha 3½ sida täckt och sen endast burdörren av nät, och ett hus längst in i buren. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Precis, det var så med nätdörren jag hade tänkt.
Det där kallasfalt blir det då som asfalt på burbotten? För blir då inte då automatiskt så att klorna slipas ned och man kommer behöva klippa klorna mindre ofta? (det vore ju kalasbra!)
#2 Kallasfalt är mer som svart färg ;). Det är ju mer för att det inte ska bli vattenskador. Och eftersom man har bottenmaterial så slipas dem ju inte direkt ner även om man har sandpapper som burgolv ;)
Emma
#3 Ok, tack för tipsen!
Jag köpte allt mitt matrial på byggmax… Men jag använde en plyfa skiva (tror jag det heter) som golv, väggarna använde jag sånna som man trycker ihop som heter råspont… Som ben använde jag bara vanliga tjocka stolpar typ… Och tak, hade jag först Råspont och sen ett plåttak på…. :D
Hoppas du fattar…. Fattar knappt själv vad jag babblar om 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#5: Menar du marinplyfa? =)
Den är rödbrun i färgen och väldigt glatt (hal).
Det är iaf väldigt bra och står emot väta superbra!
Men det är väldigt halt och spånet åker bort lätt.
Plus att det är svindyrt.
#6 Jo men vi använder tidningar och sedan spån coh halm så det ser jag inget problem med. Pengar är inte heller något problem så länge man vet hur man tjajar på föräldrarna på rätt sätt. ;) Haha
#6 ja precis :)
Ja, det är väldigt hal. Men jag har tidningspapper under. Så då går det bra.
Det är ganska jobbigt att den e så dyr… Men jag kan säga att det är värt det, den kostade 400:- nånting där :D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Playwood hur är det med att suga åt sig vätska? Många bygger ju i det så det borde ju vara bra?
#9: Så länge man målar det ska det inte vara någon direkt fara.
Dock har jag märkt att OSB står emot väta bättre.
Ett av kaninernas hus är av plywood och det tål inte vätan lika bra som golvet i OSB.
Ingen fukt som sugs åt där inte. ^^
Målade bara golvet för syns skull - ser fräschare ut med vitt i buren tycker jag. =)
kan man använda Plywood till golv tak och väggar?
Eller vad tycker ni är bra till golv, väggarna, taket?
#11 Jag har hela min bur gjord på playwood, jag har en tjockare playwood skiva till golv och tak, och tunnare till väggar - men om jag hade möjlighet skulle hela buren vara gjord på den tjockare sorten.
#10 Vad använder du för målarfärg? :)
Jag håller på att bygga en bur nu, vi har köpt plywood (det går lika bra med OSB skivor som är lite billigare) och regel. :)
#14 Så byggde jag också. Varför göra allting svårt? Haha 
#15 Jag gör det nog så svårt just för att jag är rädd att göra fel. x) Visst har jag en pappa som är väldigt duktig på bygge och sådant, men ibland känns det som om man som kaninägare måste ge honom några råd att tänka på. ;)
#13: Inuti använder jag vit linoljefärg. =)
Utanpå vet jag inte än.
Förra buren målade vi med överbliven husfärg.
#18 Vad man målat utanpå buren borde ävl inte spela så jättestor roll, sålänge det håller fukten borta? Det man har inne är ju lite mer viktigt med tanke på att kaninen kan börja gnaga på trät.