Påse under hakan, farligt?
min kanin har ett slags påse under hackan..
jag har undrat ett tag vad det är.
är det något farligt ?
mvh sofia
Utvecklade din rubrik så att vi andra kan förstå mer specifikt vad tråden handlar om, tänk på detta innan du skapar en tråd. :) / Bella, Medarbetare på dvärgvädur

Själv tror jag inte att det är farligt att han har som en slags påse under hakan, det kan helt enkelt vara så att han är lite överviktig.
Märker och ser du på honom att han e tjock? Vad ger du honom för torrfoder/pellets?
Sk gnagarblandningar som finns på djuraffärer ska du inte ge honom, utan ren pellets är det bästa (små bruna avlånga korvar)
Lottie och Stampe är två bra exempel på ren pellets.

Vi ger henne pellets , hö och halm.
pelletsen heter "djur & natur kanin och marsvins pellets" kan det inte bero på åldern ? hon är 6år nu ..

Själva märket på pelletsen har helt ok näringsinnehåll (kollade upp det). Det är dock mest mängden som avgör om kaninen blir tjock. Hur mycket pellets får din kanin per dag? Äter hon mest hö (de ska äta mest hö och liite pellets, speciellt äldre kaniner som kanske inte är så aktiva utan mest är "kelkanin" behöver knappt pellets alls om man har ett bra hö och ger nyttiga grönsaker.)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Hon får en näve om dagen och massor av hö..
hon äter inte upp allt pellets men hon äter upp allt hö =)

Hm okey.. hur mycket är en näve? Vi har ju olika stora händer allihop 
Äldre kaniner ska ju inte ha så mycket pellets överhuvudtaget, utan mest hö och grönsaker, så du kanske skulle ta och halvera pelletsen och fokusera mer på att ge henne hö och grönsaker?
För mig är en näve nästan 1 dl, tycker du kan minska pelletsen, pröva att ge ungefär 0.5 dl.

okej tack =)
Sofia, har du fått svar på din fråga? :)
Sen kan hon ha lite "sämre" gener, dvs. lättare förmåga att gå upp i vikt. Precis som vi människor kan ha.
Lycka till iaf!