Kosten de första veckorna
Vad ger ni er dvv de första veckorna/månaderna?
Har en liten flicka på 10 veckor som dagligen äter pellets och hö. Har gett en halv morot två gånger men då verkar det som om hon blivit lite lös i magen, är inte säker dock. Att gå på promenad är svårt för hon äter gräs hela tiden och uppfödaren rådde mig att hon inte ska äta gräs den första tiden - men hur länge?
Förra kaninen åt på från början som jag minns det, men var så liten att jag knappt minns. ;)
Brukar börja småvänja lite vid ca 9-10v ålder.
Men då handlar det om max en matsked med grönsaker, någon 1-2ggr/vecka.
Sen ökar jag på lite lätt varje vecka, beroende på hur kaninernas magar reagerar.
Ger lite grönsaker och frukt i taget, och gräs ger jag i måttliga små mängder sen, jag vet inte hur men känner efter.
Hö, pellets och vatten har den hela tiden.

Min lille kille är 11 veckor och har fått en halv morot och ett halvt vitkålsblad ungefär varannan tillvar tredje dag sen han var 7-8 veckor. Han har bara blivit lös en gång, och det har gått över snabbt.
Jag tycker du ska vänja henne successivt vid gräs och morötter (och andra grönsaker & frukter). Skulle hon bli lös så ta bort pelletsen och eventuella grönsaker och låt henne bara äta hö tills hon blivit fastare igen.
Jag föder ju upp (eller jag/mamma föderupp) och vi brukar vänja våra ungar vid att äta olika saker när de går med mamman, så när de hämtas och ska flytta till sina nya hem, så är de redan vana att äta litegrann av grönt, frukt och grönsaker.
Oftast när jag skaffar nya kaniner, som är ungar, så brukar de få någon liten bit morrot, potatis eller något annat smått, någon gång varannan/var 3e dag ungefär. Ibland får det gå ännu långsammare om de inte är vana. :) Sedan får man ju med övergångsfoder oftast, och det skickar vi med också. Men om ungen blir lös i magen, så är det diet på vatten och hö tills det gått över.
Kanske ska förtydliga mitt svar lite.
Det jag menar är att när jag köper in en ny kanin som är unge, börjar jag lite smått vänja den vid nya grönsaker när den är runt 9-10 veckor.
Ungarna som föds här vänjs när de börjar äta av mammans mat.
Första dagarna blir det bara hö, vatten och pellets. Om de är vana vid gräs och så så kan dem få det i små mängder i början. Efter några dagar så börjar jag med ytterst små mängder grönsaker. Vänjer dem från början med alla grönsaker :). Tycker det känns bäst.
Emma
Okej, då gör ni flesta som mig. Har smått börjat vänja vid morötter, för äpple och banan gillades inte (har hört att de inte ska äta frukt men jag täntke mer som en liten godbit). ^^
#8: Mina får då frukt.
Fast som sagt enbart som godis. =)
#8 De kan äta frukt men inte för ofta, en gång i veckan räcker. Vad då inte gilla banan? :O Mina kaniner ääälskar banan! Det är den stora favoriten här hemma :) banaskal med ^^
#10 Haha, bananskal? Vad sött!
Nej jag vet! Hon gillar inte ens äpple! :O Hon är så lik min förra kanin men ändå den raka motsatsen, förra kaninen åt inte pellets och knappt hö (fråga mig inte hur tänderna höll sig i bra skick), inte speciellt mycket vatten drack han utan han föredrog frukt, grönsaker och kaningodis. Ändå var han jättefin och i bra skick, precis så som vi människor skulle vilja vara. ;) Denna lilla snorpa som jag har nu äter pellets, hö och dricker en massa vatten. Så roligt att se hur olika alla individer är!
Bananskal är giftigt. Se till så de inte får i sig av det. :)
#12 Är det? Jag vet väldigt många kaniner som ätit det utan att blivit sjuka alls!
#13 Ja, men det kan framförallt vara hårt besprutat.