DvÀrgkaniner iFokus

DvÀrgkaniner

LĂ€st 113 ggr
Hermes&Vilda
0

Hermes&VildađŸ€©

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, nu kommer snart mina kaniner hem till mig detta hĂ€nder pĂ„ mĂ„ndag🎉. Är sĂ„ spĂ€nns för att hĂ€mta ninerna pĂ„ mĂ„ndag. En av kaninerna jag ska ha Ă€r Hermes en fin dvĂ€rgvĂ€dur, som Ă€r 
 fĂ€rgad, vet inget om fĂ€rger hehe 😜. Hermes Ă€r iallafall en hane som Ă€r kastrerad. Åldern vet varken jag eller personen som har honom, personen driver ett omplacering hem och fĂ„r in kaniner frĂ„n lĂ€nsstyrelsens. han Ă€r en omplacering frĂ„n lĂ€nsstyrelsen men super tam och lugn. Vi gissar pĂ„ att han Ă€r max 1 Ă„r. Vilda Ă€r ocksĂ„ en omplacering pĂ„ ca 1 Ă„r och Ă€r galen. Dock pĂ„ ett bra sĂ€tt. Hon Ă€r galen eftersom hon springer runt och klĂ€ttrar överallt pĂ„ allt och alla. Jag glömde frĂ„ga om rasen men gissar pĂ„ att hon Ă€r en Rex. Har bild pĂ„ Vilda men och Hermes. De ska bo ute i en 212x52x85 LxBxH utebur med â€Ă¶vervĂ„ning”.

sp0ngeb0b
0

Vad hÀrligt, lÄter som att det har vÀldigt fina personligheter. "Galna" kaniner kan bidra bÄde till mycket stress och mycket roligheter, det kan jag sÀga av erfarenhet, haha! Hoppas allt gÄr bra med dem :)

Hermes&Vilda
0

Har ingen erfarenhet av kaniner sen innan och har lÀst pÄ som helt besatt. Men tror inte det blir nÄgra problem eftersom personen vi köper dom frÄn förutom frÄn att driva omplacerings hem ocksÄ Àr uppfödare sÄ man fÄr mÄnga tips frÄn henne:).

sp0ngeb0b
0

#2: Det Àr ju jÀttebra! Annars har du ju denna sidan hÀr inne pÄ iFokus, och Àven Kanin iFokus, dÀr man ocksÄ kan fÄ mÄnga bra tips om man behöver :)

Hermes&Vilda
0

HjÀlp, Àr tycker deras bajs Àr lite konstigt gick precis och stÀdade och sÄg att nÄgra pluttar som den bajsat Àr mörkare Àn de andra vad kan problemet vara dom verkar inte stressade dÄ jag har klappat dem bÀrt dom typ 1 2 gÄnger.

sp0ngeb0b
0

#4: De kan vara stressade utan att det direkt mĂ€rks, de döljer sina svagheter eftersom de Ă€r bytesdjur. Sen Ă€r en flytt alltid en viss stress för kaniner. Men mörkare pluttar kan Ă€ven bero pĂ„ att de fĂ„tt i sig mer vĂ€tska, t.ex. om de Ă€tit grĂ€s eller grönsaker eller liknande. Är de bara lite mörkare Ă€r det ingen större fara (men bra att vara uppmĂ€rksam sĂ„ klart), det Ă€r vĂ€rre om de varierar i storlek och form.

Hermes&Vilda
0

Och det gör de dom kan variera i storlek och form

Hermes&Vilda
0

Vad ska jag göra? Kanske dom har trampat pÄ pluttarna sÄ de blivit konstig form pÄ dem? Ingen aning sÄ jag frÄgar hÀr

• Redigerat 2022-04-19 15:40 av Hermes&Vilda
sp0ngeb0b
0

Äter de ordentligt med hö? Det Ă€r det viktigaste. Det Ă€r nog stress frĂ„n flytten, skulle jag tro. SĂ„ lĂ€nge de Ă€ter hö med god aptit och verkar glada överlag behöver du inte oroa dig. Är du osĂ€ker över deras aptit kan du "testa" genom att ge dem nĂ„got jĂ€ttegott, typ pellets eller nĂ„gon frukt eller grönsak. Har de god aptit (och som sagt, Ă€ter hö som de ska) kommer det nog stabilisera sig snart! Tycker du att de Ă€ter dĂ„ligt med hö kan du ge dem lite Critical Care, du kanske vet vad det Ă€r redan, men det Ă€r ett pulver man blandar med vatten som kan ersĂ€tta hö ifall de inte Ă€ter sjĂ€lva. För som du sĂ€kert vet Ă€r ju hö superviktigt att de Ă€ter ordentligt, annars kan de dö tyvĂ€rr. Jag brukar ge mina om jag tycker att de Ă€ter lite för lite nĂ„gon gĂ„ng, sĂ„ kan man förhoppningsvis pĂ„ sĂ„ sĂ€tt förhindra att det blir vĂ€rre. Har de Ă€ndĂ„ aptit kan man bara lĂ€gga det pĂ„ en tallrik, men vill de inte Ă€ta det sjĂ€lva fĂ„r man spruta in det i munnen pĂ„ dem.

Hoppas jag inte gör dig orolig nu. JÀttebra att du hÄller koll pÄ bajset! Men som sagt, aptiten Àr det allra viktigaste och sÄ lÀnge den Àr bra behöver du inte oroa dig!

Hermes&Vilda
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#8: Skönt, ja det har Ă€tit pellets som de fĂ„r c(ca en matsked). Ätit mycket hö vad jag sett. Vilda en av dem har jag satt pĂ„ en sele dĂ„ jag vill kopplet trĂ€na dem sĂ„ vi kan gĂ„ pĂ„ promenad hon Ă€r sĂ„ sjukt vild hon har kommit pĂ„ att hon kan hoppa över bure och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt komma ut nĂ€r hon Ă€r i hagen

• Redigerat 2022-04-19 16:11 av Hermes&Vilda
sp0ngeb0b
0

#9: Jag skulle nog rekommendera dig att inte sÀtta pÄ dem sele eller nÄgot sÄdant pÄ ett litet tag, om de Àr stressade (vilket Àr troligt dÄ de alldeles nyss flyttat hem till dig) kan det vara skönt för dem att bara fÄ vara, att fÄ landa liksom, innan man börjar göra sÄdana saker :) Kom ihÄg att kaniner lÀtt blir rÀdda och stressade av nya saker sÄ det Àr bÀst att ta det lite lugnt med dem nÀr de nyss flyttat till ett nytt hem :)

Hermes&Vilda
0

Ja, slutade med det. DÄ Hermes Àr lite skygg. Gillar mig inte 100% riktigt Àn, men har faktiskt lyckats klappa honom mycket idag men nu Àr han skygg igen

sp0ngeb0b
0

#11: Det kan ta tid innan de kÀnner sig helt trygga och vana vid dig :) jag har haft en kanin i snart 3 Är och ibland undrar jag om han ens gillar mig, haha. Men det tror jag han gör, men han visar inte det likadant som andra kaniner gör. Man fÄr spendera massor med tid med dem sÄ att de vÀnjer sig och man lÀr kÀnna varandra bÀttre, sÄ blir kommer det bli jÀttebra.

Hermes&Vilda
0

#12: SÄg idag att nÄgra av mina kaniners pluttar var blanka och mörka plus att de var blöta borde jag göra nÄgot

sp0ngeb0b
0

#13: alla eller bara nĂ„gra fĂ„? Kan det ha varit nattbajs? Du kan googla för att se hur det ser ut, men det Ă€r smĂ„ glansiga kulor som sitter ihop som vindruvsklasar. Dessa ska de Ă€ta upp. Gör de inte det fĂ„r de troligtvis för mycket pellets eller annat gott. Är det vanligt bajs sĂ€ger jag som innan, sĂ„ lĂ€nge de Ă€ter ordentligt med hö Ă€r det nog ok. Men om det Ă€ndĂ„ pĂ„gĂ„r en liten lĂ€ngre tid kanske det Ă€r bra att boka tid hos veterinĂ€ren.

Hermes&Vilda
0

#14: Kaninernas bajs Àr fint nu. Beror antagligen pÄ att de kÀnner sig trygga nu. Inga pluttar Àr ljusa Àven ifall nÄgra Àr lite mörkare Àn andra. Samma former pÄ bajset och sÄ vidare:)