Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 169 ggr
Margaretha1990
0

Kastrering kanin

Hej! Vi har en dvärgvädur som heter Lennon. Han är tre år ca. Han har alltid bott själv i sin bur. Vi funderar på att skaffa en kompis till honom. En tjejkompis . Det vi undrar lite över då är om vi skulle kastrera Lennon och sen skaffa en kompis till honom, försvinner hans beteenden då med att jucka och kissa revir? Eller är han för ”gammal” för att bli av med dom beteenden trots kastrering? Vill ju inte skaffa en kompis till honom och han konstant ska vara på och jucka på henne!?

sp0ngeb0b
1

Det är sannolikt att de försvinner eller åtminstone mildras, men det finns inga garantier. Jag har aldrig hört om att det är skillnad beroende på ålder men det kanske kan vara så, jag har ingen aning. Men jag garanterar dig att det kommer vara betydligt lättare om båda kaninerna är kastrerade sedan 8 veckor tillbaka när du börjar försöka sätta ihop dem. Det kan vara så att han juckar på henne ändå, det är ett sätt att visa dominans, men oftast försvinner det när de har etablerat en stabil relation. Det kan dock återkomma ibland även om båda är kastrerade sedan länge, det beror nog lite på kaninen i sig. Jag tror inte du behöver oroa dig för konstant juckande om han är kastrerad.