Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 529 ggr
Bert_Jönköping
0

Död kanin...vad är orsaken?

Hej Idag hände något som inte fick hända…. den ena kanin var så pass sjuk att den enbart andades och vi fick tyvärr avlida den hos veterinär. Honan är kvar och mår bra och det var hanen som gick bort Båda kaniner var födda 27/5 och vi har haft de i 5 veckor. Båda har även blivit vaccinerade 3v tillbaka. Rutiner och matvanor: 2ggr vattenbyte Påfyllning av hö varje dag (rejält med hö!) Städning sv buren Färskt gräs nästan varje dag (mina döttrar matar de varje dag med det) Grönsaker : morot - vartannan dag, färska grenar från rönne, körsbär träd, alm - 1 gång i veckan… Pellets: varje / ibland varannan dag ca 1 st matsked Följande hände: Torsdag: de blev matade med två lagom stora morötter. även då märkte jag att hanen har gått ner lite i vikt. Så jag tänkte jag skall börja ge lite större mängder pellets från 1 till 2st matskedar Fredag: när döttrarna skulle mata de med vitklöver som de har plockat märkte jag att hanen var i ett hörn och kom aldrig fram. Tyckte att det var märkligt! Så jag rörde vid honom och han pignade till men var inte så intresserad av mat. Märkligt tyckte jag! Lördag: oå kvällen tittade jag till kaninerna och tyckte att båda kaniner var pigga och hade aptit. Nice, tänkte jag, "det kanske var bara tillfälligt!" tänkte jag. Nu på morgonen (söndagen,) upptäckte jag att hanen var stel och kunde inte röra sig, enbart andades svagt. Försökte ge honom vatten vis en spruta och massera magen för att därefter köra honom till veterinären. Där gick det inte att rädda hans liv så de fick avlida den. Han var väldigt mycket undernärd (tappat i vikt,) och det märktes mer när jag skvätte honom lite med vatten trodde att det var pga värme, (även om det funns utehagen i bottendelen av buren, ca 2m2 stort). Sorlig dag idag 😞 vet inte vad jag skall berätta till mina döttrar, bu finns bara honan kvar och hon mår jättebra! Vad kan ha hänt!? Vad är orsaken? Vill veta o jag har gjort något fel med… Veterinär tig några tusenlappar för allt detta idag utan att ge konkreta förslag på orsaken…

Bert_Jönköping
0

Kan även nämna att medans hanen log helt stel och enbart andades så bajsade han under tiden jag masserade magen. Det var inte diarré utan bajset såg fint ut. Inga konstigheter med färgen på pisset (ser gulaktig ut precis som alltid) för den delen heller. Problem med tarmarna/ magen? Nått virus? Helt förkrossad över situationen, vet inte vad jag skall säga till mina 5 åriga tvillingar 😞

Chinesecrestedlover
2

#0 #1 Vill börja med att beklaga det som hänt. Alltid extremt jobbigt att förlora ett djur💔. 

Nu till min "analys" av vad som skulle kunna vara orsaken (omöjligt att säga säkert såklart…om ni nu inte väljer att obducera kaninen). 

För det första skulle jag sluta ge körsbärsgrenar. Man ska mig veterligen inte ge djur grenar från stenfrukter (= dvs. de med en stor kärna ex. körsbär, plommon m.m.). Det verkar råda delade meningar angående hur farligt eller hur giftigt det är…men jag tar hellre det säkra före det osäkra. 

Jag tvivlar dock på att detta är orsaken till kaninens död…om han inte nu åt extrema mängder av dessa potentiellt giftiga grenar (tror det krävs en hel del för att komma upp i farliga nivåer eller/och att det lagras i kroppen över tid). 

För det andra: Du skriver att hanen verkade äta dåligt/vara ointresserad av mat flera dagar innan han dog och att han gått ner i vikt. Det får mig att tro att han dog för att magen "stannade av". När det gäller kaniner så är det alltid en akutsituation när de inte vill äta. Det går väldigt fort utför och de måste komma till veterinären för vård omedelbart (samma dag som man upptäcker problemet, som sagt så är det väldigt akut, så man måste åka in direkt). 

Om det tar en stund innan man får en tid eller innan man kommer fram till veterinären så bör man stödmata. Man stödmatar förslagsvis med hjälp av en spruta i munnen) med ex. Critical Care (som man alltid bör ha hemma som kanin och/eller marsvinsägare). Har man inte det hemma så kan man stödmata med "pelletsvälling" (dvs. pellets som man blöter upp i vatten och blandar tills de blir som en flytande välling). 

Kaniner (och marsvin) är gjorda för att äta konstant, så därför måste man ta det på extremt stort allvar, om de inte vill äta/äter dåligt eller ex. inte vill ha hö men äter "godsaker" osv. Man kan inte "vänta och se" med kaniner som inte äter som de ska. Då är det med största sannolikhet redan försent tyvärr. 

Jag har själv tvingats avliva en kanin som slutade äta och där det trots stödmatning så fort jag upptäckte att han inte åt ordentligt (bodde med två andra kaniner så var inte helt lätt att se vad han åt/inte åt) var försent. Veterinären rådde mig att avliva för att han inte hade goda chanser till att återhämta sig. Väldigt sorgligt och chockerande…men det som hände honom, lärde mig att det kan gå galet snabbt (mycket snabbare än jag förstått innan) och att det gäller att vara uppmärksam, på minsta lilla förändring i hur mycket de äter. 

Det man ska ha i bakhuvudet också är att kaniner (som många andra smådjur samt reptiler och fåglar) är bytesdjur och därmed gör allt för att verka friskare/må bättre än de faktiskt gör. De försöker alltså "maskera" att de mår dåligt. Detta gör i sin tur att när man väl ser att någonting är fel, så kan det vara väldigt bråttom. 

Med reptiler/fåglar så är det i regel tyvärr försent då man väl ser något symptom…med kaniner har man lite mer chans att hinna se. När det kommer till att de inte äter som de ska, är det dock extremt viktigt att så snabbt det bara går komma till en veterinär för att kaninen ska få vård. 

Återigen, beklagar verkligen det som hänt dig💔

Mvh/Chinesecrestedlover

Bert_Jönköping
0

Tack Chinesecrestedlover för ditt svar och erfarenhet! ❤️ När det gäller körsbär träd så har jag läst en del här på forum att det är väldigt många som ger dessa grenar till sina kaniner. Dock har vi gett dessa grenar för ca 2v sedan, därefter tvivlar jag starkt på att detta skulle vara orsaken till magproblem. Jag har noterat att det är en del hö kvar för varje dag, men jag tänkte att dessa 2 matskedar pellets är tillräckligt nog för de att bli mätta + nästan varje dag färskt gräs som våra kaniner får. Detta är sjukt svårt att veta hur mycket en kaniner äter när man har 2 st i buren. För hanen var enbart ointresserad en dag av maten, han kom alltid fram och åt pellets och färskt gräs. Det är även värt att notera att jag har bytt hö direkt över en dag, köpte två st balar av min lokala bonde som jag förvarar i dynlåda.