Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 561 ggr
Majalaja72
0

Burstorlekar - förvirrad

Vi har två dvärgkaniner som vi står i färd med att köpa/bygga utebur till. Men Jordbruksverkets riktlinjer på mått gör mig förvirrad.  Gäller de angivna måtten HELA burens yta, alltså även inklusive utegården, eller bör mina två kaniner, enligt riktlinjerna ha minst  0,6 kvadratmeter (2x0,3) även i den yta som vi låser in dem i nattetid, sovplatsen? 

Nästan alla större burar med tillhörande utegårdar har nämligen på tok för litet utrymme i inomhusdelen för att detta ska funka med reakommendationerna. 

Någon som vet?

Namiko
1

Måtten gäller den minsta ytan som kaninerna kommer att stängas in på, så har kaninerna inte tillgång till utegården dygnet runt räknas den inte. Dom flesta burar som säljs är inte lagliga att hålla kaniner i. 

Eftersom du ska ha mer än en kanin i buren så se till att dom har gott om utrymme för att minska risken för bråk mellan dom, gå gärna en bra bit över minsta lagliga mått. Kaniner är gryning- och skymningsdjur, vilket betyder att dom är som mest aktiva sent på kvällen och tidigt på morgonen, när vi har en tendens att sova.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ljungåsen
2

Vill bara påpeka att de mått som jordbruksverket anger som minsta burstorlek inte är en riktlinje eller en rekommendation. Det är ett absolut krav. Att hålla kaniner på mindre yta än så är ett brott mot djurskyddslagen.

Majalaja72
0

Tack för svar. Absolut förstår jag att större är att föredra. Ville bara kolla vad som gäller med tanke på att jag inte hittar någon utebur där sovutrymmet är tillräckligt stort för två kaniner ens som minstamått…

Majalaja72
0

Hur tusan ska vi lösa det då? Vill ha något liknande denna. Och bygga till med ytterligare utehage så de kan få springa lite. Men eftersom vi har räv som springer här så vill vi gärna kunna ha dem i sovdelen nattetid. Eller behövs det inte, kanske? Om man bara ser till att ingen kan ta sig in eller ut under buren?

Nån som har förslag på en annan bra utebur annars? Annars blir det väl till att bygga en, som maken egentligen vill. Jag tänker bara att det kommer att ta hela sommaren…

!@Pet Kaninbur Avoriaz vit och brun 147x53x85 cm 20098[1/2]

Fridaaaa
0

Upphöjda delen gäller det vintertid.
Då räknas inte rastgårdsytan. till två små kaniner hade jag haft minst 1 kvm upphöjd del plus rastgård på minst 3 kvm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.