Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: färger-och-teckningar
Läst 994 ggr
Scruffy
0

Vad kallas färgen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar vad denna färgen kallas?

Arcade-Foodie
0

Vad för färg hade föräldrarna :3 ser ut som viltblå men är osäker med teckningen då jag inte vet hur föräldrarna är :3

Scruffy
0

Tack för svar! Vet tyvärr ej hur föräldrarna ser ut. Vi tog över honom från en familj som var allergiska. Han är 10 månader ca.

Arcade-Foodie
0

Han kan vara wiernertecknad, mantlad eller ha holländare teckning om en av föräldrarna var en holländare. Så det var därför jag undrade :3

Arcade-Foodie
0

Har han blå ögon så är det viltblå wienertecknad, då har han anlag för att få vit blåögda kaninungar med en vit eller en wienertecknad kanin :3

Scruffy
0

Tack! Han har blå ögon. Vi har nog inte tänkt ha honom till avel, men om vi skulle para honom, vilken färg bör honan ha? Har hört att vita kaniner inte är att föredra p.g.a hälsa.

Arcade-Foodie
0

Wienertecknad kaniner kan få vilken teckning som helst på ungarna. Färg spelar ingen roll men kör inte med någon med mantlad anlag eller brokad anlag, då det kan dölja att en kanin har fått dubbelbrokad/vitsheck dessa kaniner får ofta hälsobesvär. Så kaninen kan paras med enfärgade, wienertecknad och vita. Min kanin är också wienertecknad fast viltgrå men ser helt annorlunda mot din kaninsteckning. I renras avel så gillar man inte kaniner som är weinertecknade, då de kan få ungar som inte visar att de har det anlaget, på min kanin syns det på den vita fläcken på nosen.

Arcade-Foodie
0

Weinerteckning betyder att kaniner bär anlaget för vit blåögda kaniner :3

Scruffy
0

Tack så mycket för informationen! :)