Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 1509 ggr
Lilly2000
0

Sätta ihop 2 kaniner - hur?

Hej! Jag hade tänkt skaffa 2 kaniner, då jag älskar dessa djur väldigt mycket. Jag har tidigare haft en ensamkanin som blev 10 år. Honom köpte min familj när jag var 6 år gammal, så han fick aldrig någon kaninkompis. Men jag är väl medveten om att kaniner mår allra bäst när dom inte är ensamma. Det var väl ren tur att min kanin mådde så pass bra som ensam, men jag skulle gärna vilja ha 2 kaniner som sagt då jag vet att det är bäst för dem. Då jag inte haft 2 kaniner samtidigt förut så har jag några frågor. 1. Kan man köpa en hona och en hane från samma kull? Eller ska man köpa en hona och en hane från 2 olika kullar med någon viss åldersskillnad? (Tänkte alltså skaffa en hona och en hane för att sedan kastrera hanen, då jag har hört att denna kombination oftast fungerar bäst.) 2. Gällande buren - ska man låta kaninerna bo i samma bur men med avskiljning fram tills hanen är tillräckligt gammal för kastrering? Eller bör man ha 2 separata burar från början, kastrera hanen och sen vänja dem vid varandra så att de så småningom kan bo i samma bur utan avskiljning? Eller rentav ha 2 separata burar hela tiden? 3. Det här kanske är lite konstigt att tänka på redan innan köpet, men vad gör man om den ena kaninen avlider före den andra? Detta är väl mest troligt då det skulle vara lite märkligt om de avled exakt samtidigt. Då är ju den kvarvarande kaninen van vid sällskap, så det känns ju väldigt taskigt att låta den vara ensam. Men samtidigt - om man skaffar en ny kompis så kommer ju någon av dem kaninerna oxå somna in före den andra och så måste man skaffa en ny och så pågår det så. Hur hanterar man detta i så fall? Ursäkta för väldigt lång text, och för om någon av frågorna är dumma. Men jag behöver helt enkelt tips från kunniga :) vill förtydliga att kaninerna skulle vara utekaniner då det inte fungerar med innekaniner som det ser ut nu, och att buren skulle vara mycket rymlig med tillgång till gömställen och hyllor för båda kaninerna så att de kan komma ifrån varandra om de vill.

Fridaaaa
0

1. Köper du från samma kull måste de ändå vara särade från runt 10 veckor tills hanen är kastrerad och minst 4 veckor efter det.
Ålderskillnad spelar ingen roll.

2. Hade haft dem åtskilda tills efter kastrering och sedan satt ihop.

3. Jag har skaffat ny kompis till kaninen som är kvar.  
Antingen får man hålla på så som du skrev eller omplacera den sista kaninen.

Tänk på med när du sätter ihop, att ha stor bra yta, stor bur mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilly2000
0

#2 tack för svaret :) Jag har googlat lite och har sett ett att många tycker att det är dåligt att ha 2 kaniner i samma bur, och att det är bättre att ha dem i 2 separata? Några av argumenten var att man inte kan se om båda får tillräckligt mycket mat när man har dem tillsammans, och att de blir väldigt beroende av varandra. Jag trodde att de kunde må allra bäst om man har dem tillsammans så att de får varandras närhet när de vill? Blir så himla förvirrad… Ni som haft flera kaniner i olika konstellationer, vad tycker ni har funkat bäst? Förstår att det är individuellt också, men ändå? Skulle vara intressant att höra från fler, då jag gärna vill att det ska bli så bra spm möjligt för dem.

Fridaaaa
1

#2 Nej är tvärtom, många kaniner uppskattar sällskap i samma bur MEN inte hanar (risk för slagsmål) samt måste vara stora burar, skulle inte ha vanlig innebur till två kaniner, den största är 160 , och tycker jag är för lite för två egentligen.

Upplever att kastrerad hane med hona fungerat bäst men även haft honor tillsammans utan problem :) 

Hö har jag i olika högar. Mina får minimalt med pellets.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.