Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 944 ggr
susannesvensson1
2

kaninavel

Jag hade ev. planerat att börja med att föda upp kaniner till sommaren, men så slog tanken mig, vad händer med kaninungarna sen när jag säljer dem? liksom tänk så kommer de till en trevlig barnfamilj som tar väl hand om dem i början, men sedan så tröttnar barnen? de får kanske sitta i en liten bur hela dagarna eller kanske inte ens får mat och tillgång till rent vatten… hur ser ni uppfödare på detta? är ni oroliga över vart era kaniner hamnar? jag kanske bara är nojig?

[Anata]
0

Jag har en kull nu.
Denna kullen har jag valt att kontakta djuraffärer i min närhet samt annonsera ut om de! Då jag vill ha flera dörrar öppna.

Jag kommer öron märka ALLA mina ungar om 3 veckor. Sen kommer dom få uppfödarnamn och köpes kontrakt.

Zofie
1

Säljer man till djuraffär är risken stor att ungarna blir ett impulsköp och hamnar i mindre vettiga familjer. Så en seriös och ansvarsfull uppfödare säljer INTE till djuraffär.

Jag är inte orolig det minsta när det kommer till mina ungar, är selektiv med hemmen och skulle den nya ägaren inte kunna behålla sin kanin så hjälper jag gärna till med att hitta ett nytt hem.

Sen får man räkna med att man blir fast med en hel kull om man inte hittar ansvarsfulla hem, men slaktar hellre än att sälja till djuraffär. Då vet jag att kaninen har haft ett bra liv fram tills man avslutar det.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[Anata]
0

Att kontakt djuraffären betyder inte att man säger direkt till dom.

Jag vet en hel del som säger till djuraffären.