Hur gör man?
Hej!
jag har fått hem en kanin som är jätteskygg! ( han har blivit skrämd av högljuda barn ) han vågar komma fram till mig om jag är ensam med han och ja kan klappa han en ganska lång stund medans han ligger och njuter.Men om de är 1 kompis med mig blir han direkt osäker och börjar dra sig tillbaka. men jag vill att han ska bli väldigt framåt och kan möta mig när ja öppnar buren.
Ja vet att man måste bygga förtroende för honom men alltså , hur får han upp förtroendet för mig såpass mycket att han litar på mig?
( han är 1 år om ni undrar )
Tpf :)
Jag skulle exempelvis mata kaninen ur handen. Då kommer han så småningom associera dig med något positivt.
Sen klassiker som att prata mycket med honom så han blir bekväm med din röst.
Hoppas det går bra!
#1 tack så mycket! :)
Jag hade samma sak med min kanin i början. Han var tveksam med mig t.o.m. Jag satt mycket hos honom och matade honom med goda saker. Han fick mer och mer förtroende för mig. Sen lärde han sig så småningom att lita på min mamma och även pappa. Men det har tagit tid, har haft han i 1 1/2 år nu och han blir bara mer och mer tam. Han är dock fortfarande lite skeptisk på främlingar.
Ge honom goda saker, spendera mycket tid hos honom, kanske sitta där o läsa eller titta på mobilen och bara vara där så han kan komma till dig om han vill. Sen inte heller göra saker som skrämmer honom, men de är väl ganska självklart. Ha tålamod och fortsätt, ge inte upp. Lycka till!🙂
#3 tack så mycket. har matat honom ur handen och han har börjat bli tamare och mer framåt :)