Amputation
Min lilla kanin som kom hem i lördags visade sig ha något fel med ena benet så igår fick vi komma till vet och han blev röntgad. Det visade sig vara en kraftig fraktur i benet som på något vis gick in i leden å det var inget dem kunde göra något åt riktigt. Dem sa att antingen kunde jag välja att ha honom kvar å bedöva smärtorna med smärtstillande i resten av hans liv, vilket för mig är helt otänkbart!! Det är inget liv för en kanin å vill verkligen inte att han ska stoppa i sig massa sånt. Så nej det var inget alternativ. Sen kunde man operera men det var väl inte riskfritt direkt å då skulle han med stor sannolikhet få artros å liknande sen så det skulle nog inte bli så bra sa dom så jag valde bort det med. Sen kunde man amputera, vilket lät som det bästa alternativet tyckte jag. Han ska inte ha ont, punkt slut. Så att låta honom somna in var väl det första jag tänkte på men veterinärerna sa också att det skulle gå att amputera, självklart fanns det risker med det också men dem trodde att det skulle gå bra, enda var väl med narkosen sa dom. Så jag bestämde mig för det, inte billigt alls men han är så underbar å go å jag ville iaf försöka göra något. Går inte amputationen bra så känns det mer okej att låta honom somna in för då har jag gjort allt jag kunnat liksom å veterinären tyckte jag resonerade jätte vettigt så idag fick han komma in igen. Lilla skrutten, han är så populär där på kliniken så! Tog dagen som den kom å förväntade mig varken eller men höll självklart tummarna så hårt det gick! 💘 Blev nu meddelad att allt gått bra & att han satt och åt gurka nu! Ingen är nog gladare än jag! Sen kommer han väl självklart inte kunna bli någon hoppkanin liksom men han ska få ett så bra & kärleksfullt kaninliv som det bara går. Han ska inte bara behöva sitta i en bur för att han har ett ben mindre, nog kan han få vara ute å skutta å så ändå om han vill det! Sen sa dom att eftersom han nu sen innan bara hoppat på bara tre ben så kommer han kunna klara det mkt bättre efteråt eftersom han redan tränat på att bara använda sig utav tre ben liksom. Att för mig inte försöka göra "något" kändes otänkbart. Å när vi satt där i väntrummet igår å skulle ta ett beslut satt han och slickade mina tårar, lilla hjärtat!! Tänkte att om det skulle vars intressant att följa vår resa så kan jag skriva några inlägg då och då! Skulle det vara intressant? Förstår också alla er som hade valt att låta djuret somna in, det var det första jag tänkte på! Men kändes för mig bättre att göra det jag kunde. Det är aldrig "bara en kanin". Så för er som tycker att jag är helt knasig som lägger så stora pengar på en kanin så tänk om. Hade det varit ett större djur, tex hund/katt hade ingen sagt något liksom.. Hehe. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Jag har haft en trebent katt som hoppade och klättrade och flängde precis som vilken katt som helst. En helt underbar herre som inte stördes av att sakna ett framben alls. Nu är kanin ett helt annat djur, men däremot tycker jag det är jättebra att prova. Hoppkanin, nä det säger ju sig självt att han inte blir. Men han kan ju ha ett fint kaninliv ändå bara anpassat efter hans förmågor. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hörru, jag hade en undulat för några år sedan, min gojja bet undulatens ben så det hängde bara i skinnet.
Först försökte vi med operation och bandage (behålla benet) men efter några v började benet dö, då blev det amputation. Denna pippi var icke försäkrad.
Men hon levde 6 år till efter detta, frisk och galen som sitt gamla sig, totalt blev hon 11 år. Den äldsta av alla mina undulater, resten dog vid ca 6-8 års ålder och de hade alla ben och vingar ;)
Gissa om jag fick höra ett och annat, lägga ut så mkt pengar på en liten undulat.
Men älskar man sitt djur så gör man. En fågel, en kanin kan leva med 3 ben.
Däremot när min stora vovve vid 1,5 års ålder bröt sitt bakben var jag livrädd att det inte skulle gå och rädda, då trodde jag faktiskt vi skulle avliva henne för att hon är en väldigt aktiv, hyper hund och jag kunde inte se henne leva ett gott liv med 3 ben. Som tur väl var efter 2 operationer (frakturen gick upp) så lever hon ett gott liv med sitt stålben hihi =)
Ja… vilken tur man har haft va, haha, 2 djur som brytit benen varav en amputation. hehe. Men båda levde och lever ett gott långt och friskt liv efter.
För att vara glädjedödare, men jag ser verkligen inte hur en kanin utan ett bakben kan ha något liv. En liten kanin utan framben kan fungera, men en utan bakben är helt otänkbart för mig. All kaninens framåtdrivande kraft sitter i bakbenen, så jag ifrågasätter skarp hur en kanin ska kunna leva normalt utan sitt ena bakben. Glädjeskutt, hur ska de fungera?
Jag avlivade min dvärghare i höstas (favoritkaninen alla kategorier) för att han brutit bakbenet. Hade tagit minst 30 min innan veterinären kunnat komma ut till honom, plus en massa vård och rehabilitering om benet ens gått att rädda, inget jag vill utsätta ett djur som inte kan föra sin talan för. Han har det mycket bättre där han vilar nu fast det gör ont i mattehjärtat.
#3 : Det är frambenet han amputerat! Hade låtit honom somna in om det var bakbenet.
#4 Förlåt, miss av mig! Tolkar in mer än vad som står visst🤐