Humör
Har en kanin på 7 månader hane. Hittills har allt gått jätte bra o inga problem att komma fram eller lyfta ingen bråktake över huvudtaget. Nu senaste veckan så ryker allt i buren. Allt som kommer i hans väg ska bort. Även matskålar som sitter fast i gallret tas bort av honom. Köpte då en keramikskål. Den är på andra sidan buren. Han verkligen skakar galler innan maten. Får vara ute i i lägenheten varje dag i flera timmar. Men nu senaste dagarna har han börjat skygga för främmande folk dock inte mot mej o ingen får lyfta honom. Det är som om han kan själv kan principen. Väldigt nyfiken aktiv o social. Saknar inte inte stimulans på något sätt för han har hur mycket som helst att göra o där jag är där är han när han är ute. Så han ska hålla koll på mej hela tiden. Det är ju bra. Men varför denna förändring? Någon som vet o har tips?
Kan vara att han kommit in i "tonåren" med tanke på hans ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Går det över SD å han blir sitt gamla go vanliga lugna ja igen? Hur länge håller tonåren på?
#2 "tonåren" är olika från kanin till kanin.
Men kollat så att han inte har ont? Eller något i miljön han inte trivs med?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte ont någon stans var jag märker när jag tar i honom. Dock djur är tåliga o visar inte smärta gärna. Har inte ändrat något i miljön. Vad kan det vara i miljön då menar du som det kan vara?
Är det tonåren och en massa hormoner som orsakar hans beteende så lugnar han förhoppningsvis ner sig när han är dryga året. Annars brukar hanar bli "sitt vanliga jag" med kastrering:)