Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1678 ggr
Fiffi09
0

En kompis eller inte?

Jag har läst om det här men blir inte riktigt klok på det. Obestämd

Jag har en liten lejonhuvad kille på tre år (kastrerad) och funderar på om jag ska skaffa en kompis till honom. Har läst på många ställen att de behöver en kompis men har också läst att dom klarar sig bra med en människo kompis så att säga.

Hur är det nu? Behövs en kompis eller inte?

[fuzzygirl21]
1

Alla djur behöver ju en kompis :) precis som vi människor

Fridaaaa
0

Kaniner är inte flockdjur. Vissa kaniner vill ha sällskap, andra inte :)
Jag har 2 honor som går ihop, 2 honor som går själva och 1 hane som går själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rajas
1

Kaniner är kolonidjur vilket innebär att dom gärna vill ha en kompis men borde inte ha det i samma bur, två burar med en kanin i varje i samma rum kan vara betydligt trevligare än att vara ensamkanin.

Mvh Millan

[_annaH]
0

Som de andra säger så behöver inte kaniner någon kompis. De är kolonidjur och inte flockdjur som många kan tro.

Även om du skulle vilja skaffa en kompis till din hane så är det inte säkert att det kommer att funka.

[RC1393]
0

Håller med övriga om att kaniner är kolonidjur och inte behöver sällskap i sin egen bur, men en granne kan vara trevligt men det ser du på kaninen. Verkar han trivas som det är behöver han ingen kompis.

Vår hona Mimmi är elak mot alla kaniner, hanar, honor och kastrerade hanar. Hon bodde med en kastrerad jätte ett tag (bara en kort tid, var rädd att det skulle hända en olycka med en så stor och liten kanin ihop). Hanen var jättesnäll men Mimmi superelak när han bara ville kela lite.

Vi hade henne ensam i sadelkammaren, men hon trivdes verkligen inte. Hon var sur och tvär även mot oss osv. men sedan när vi tog ut henne till de andra igen blev hon jätteglad och snäll som vanligt, och då bodde hon i en egen bur och inte med någon annan men så att hon kunde se de andra två :)

Fiffi09
0

Tack för alla svar!

Jag tror han skulle må bra av en kompis. Han är nämligen super kelig! Han hoppar upp i soffan och lägger sig brevid mig när han vill bli klappad vilket är jämt. Slutar jag klappa så hoppar han upp på mig och slickar och puffar. Så jag tror det skulle vara bra med en kompis.

Fridaaaa
0

#6 Hoppas han accepterar en kompis i så fall:
Men måste vara en hona och att han är kastrerad om dom ska bo ihop :)

Fiffi09
0

Jo han är kastrerad och självklart ska det vara en tjej.

Det är ju lite av en kostnads fråga också så jag får fundera lite till.

Whatsupdoc?
0

Jag har skaffat en kompis till Charlie, en 3 månader ung hona. Men hon verkar inte så glad, och jag vet inte om det var rätt eller fel ålder hon är i, vilken ålder är bäst för en hona att vara med en kastrerad hane? Är lite ny i detta.

Fridaaaa
0

#9 Finns egentligen ingen "rätt ålder". Beror helt på kaninen :)

Whatsupdoc?
0

Då var det inte en bra kanin jag valde, hon kom från en djuraffär & det var kanske inget smart val. Men jag vet inte om jag kan ge henne tillbaka eller om jag måste sälja henne. Ska kanske kolla med Charlies uppfödare om hon har någon hona, för jag har hört att en kanin från samma uppfödare kan funka.

Fridaaaa
0

#11 Nej djuraffärer är sällan bra val.
Hur gjorde du för att introducera dem tillsammans?
Hur stor yta bor dem på?

Whatsupdoc?
0

Jag har burarna bredvid varandra och jag byter grejer från deras burar så de vet vilken doft var & en har, och jag låter Charlie bara gå nära hennes bur så båda vet hur de ser ut. De bor i mitt vardagsrum & det är det största rummet jag har för deras burar. Vad ska jag göra?

Whatsupdoc?
0

De har ganska stor yta, men hon kanske behöver steriliseras(såvida inte hon är för ung) för det kanske är lite det som är bakom, om inte nåt annat.

Fridaaaa
1

#14 Man steriliserar inte idag utan kastrerar :)
Närmare 6 månader bör honor vara innan kastrering.

Men satte du ihop dem utanför burarna?

Whatsupdoc?
0

Nej, det gjorde jag inte, men är tveksam nu, för Charlie blev attackerad av henne när han smög fram till hennes bur & kan vara skadad(han rör sig inte eller nånting) men har ingen bil tyvärr. Sorry, har bara hört folk säga att det är skillnad på sterilisera & kastrera när det gäller kön :p

Fridaaaa
1

#16 Nej vanlig missuppfattning.
Det låter allvarligt om han inte rör på sig och så. Att du inte har bild spelar inge roll för kaninen m¨ste in till veterinären snarast i så fall!

Whatsupdoc?
0

Har kollat igenom honom, han verkar inte ha ont nånstans, så han kanske är bara skärrad.  Fick just råd från en jag känner att jag ska nog vänta i 2 veckor tills jag ska prova att ha de i samma rum, hon är erfaren så jag litar på henne. Sen när honan är 6 månader så ska jag direkt kastrera henne, så hon förhoppningsvis lugnar sig & är lite snällare & mjukare mot Charlie.

Fridaaaa
1

#18 Ja jag brukar låta dem bo i burar bredvid varandra 1-3 veckor beroende på kaninerna :)

Whatsupdoc?
0

För mig känns det med denna honan så kan det nog ta längre, såvida jag inte kastrerar henne om det är det som gör att hon är en elaking. Sen när det är dags att jag ska sätta de tillsammans utanför burarna är jag ännu mer orolig. Jag vill inte att nån av de ska skada varann

Fridaaaa
1

#20 Ja man måste anpassa efter varje :)
Paret jag har nu, tog det tre försök innan det gick. Första två gångarna avskydde hon Flizan, nu är de bästa vänner :) 

Jag har övervak hela dagen innan ihopsläpp i buren :)

Whatsupdoc?
0

Jag har också tänkt på det, så när tiden det kräver för honan & bli van har gått, så testar jag att ha henne & Charlie tillsammans ute & hoppas på att inget bråk blir av, ska såklart övervaka de, för jag vill se de nån dag ligga bredvid varandra & tvätta varann och leka.

Whatsupdoc?
0

Jag har också tänkt på det, så när tiden det kräver för honan & bli van har gått, så testar jag att ha henne & Charlie tillsammans ute & hoppas på att inget bråk blir av, ska såklart övervaka de.

Whatsupdoc?
0

Jag har tänkt på en grej, eftersom honan är okastrerad(och Charlie är kastrerad), ska jag vänta med att prova & sätta de ute tillsammans, eller?

Fridaaaa
0

#24 Gör oftast inget att honan är okastrerad. Jag har aldrig haft kastrerad hona :)

Whatsupdoc?
0

#25 Tänkte bara lite på att hon är lite lynnig & en elaking mot Charlie. Och med tanke på att hon är yngre än honom. Många säger att kastrering gör henne lugnare & förhoppningsvis snällare.

LO/\E2NE1
0

#26 Honor kan ofta vara lite revirvaktande (burvaktande), så om det är Charlie som kommit till hennes bur/revir kan hon se honom som en inkräktare och därför vara lite "elak", eller egentligen bara beskyddande mot sitt revir. Man brukar rekommendera ihopsättning av kaniner på en yta som är neutral för båda kaninerna för att undvika detta. I vissa fall har jag hört att det funkar att sätta honan i hanens bur också, då hanar oftast (men inte alltid) inte är lika burvaktande ^^

Whatsupdoc?
0

#27 Jag har hört ett annat tips att ha mat liggandes utspritt på golvet & låta de gå runt för & äta & man kollar så de inte fokuserar på varann(för kaniner är matfokuserade) men är det sant? Och sen det här med att sätta de i, typ Charlie i hennes bur & Cora(honan) i hans bur, är det också nåt bra att testa?