Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 906 ggr
[Blåttglitter]
0

Bada kanin?

Hej! Jag har en liten dvärgvädur som heter Tusse. Han fyller 9 år om knappt 2 veckor, så han är rätt gammal ;) Det är så att han har varit lös i magen, och därför har det fastnat bajs i pälsen runt rumpan. Dessutom har han tovor på magen och det känns som att det är nåt som gjort att pälsen har klibbat ihop. Han är ju gammal och även ganska stel, så jag tror att han har en del svårigheter att tvätta bort det här själv. Jag vet att man helst inte ska bada kaniner, bara om det är nödvändigt. Men jag känner att det är ganska nödvändigt nu, då jag inte tycker att det känns bra att han hoppar runt med bajs i rumpan osv som han inte kan få bort själv. (Jag har försökt ta bort det med vatten och papper men det går inte.) Så vad tror ni? Skulle det funka att bada honom? Han är väldigt väldigt lugn och har alltid varit det så jag tror inte att det skulle vara nåt problem ur det perspektivet. Dessutom älskar han att vara ute när det regnar av nån anledning, så vatten har han mött förut. Tänkte inte använda nån form av tvål eller något. Vi har parfymfri, mild tvål men jag vill helst inte använda den. Vet att man ska vara noga med att det inte ska komma vatten i öronen eller nära ansiktet. Är det något mer jag bör tänka på? Tacksam för svar!

Trebit
1

Tappa upp några cm ljummet vatten i diskhon eller i badkaret om ni har ett, så att vattnet bara når upp till där han behöver tvättas. Finns ingen anledning att blöta ner honom mer än så. Då håller det ofta vattnet borta får ögon och öron av sig självt.
Lycka till med att få honom ren! Se till att han blir ordentligt torr efteråt!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[thildaaaa]
0

håller med #1 men sen tycker jag också att du ska klippa bort tovor, men akta skinnet!!!