Åldersbestämma hittekanin?
Hej!
Vi har fått en ny hittekanin till oss. Är det någon som har tips på hur man ser på ett ungefär hur gammal hon kan vara?
Går dessvärre inte, man kan enbart gissa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Veterinärer brukar vara duktiga på att åldersbestämma, så ta en tripp till veterinären och gör en undersökning. Tror att man ska kunna se lite på tänder och så hur gamla dem är.
#2 På kaniner kan man inte se sånt genom tänderna mm
#3 Tänderna var bara min gissning, vet inte hur de ser åldern på en kanin. Men vet att en kaninkunnig veterinär på något vis kan åldersbestämma en kanin. Kanske inte exakt på året men i alla fall säga ifall kaninen närmar sig 2 eller 5 år.
#4 Kaninungar brukar man kunna gissa ungefär, lättare än vuxna :)
Jag har kaniner som sett ut som 2 när de varit 8 så :)
#5 Vet som sagt inte hur de gör när de åldersbestämmer. Men känns som man genom ett blodprov skulle kunna se hur gammal kaninen är. Dock tror jag inte man bekostar på en kanin så mycket pengar för att bara se åldern :/
#6 Jag tror dessvärre inte att det är så enkelt. Man kan inte se en människans ålder genom blodprov vad jag vet så tvivlar att de kommit så långt med kanin mm.
Men hitteakniner vet man aldrig, men är egentligen inte så viktigt att veta heller tycker jag.