öronmärkning?
Hej fungerar det att bara ha öronmärkning på kaninerna inför parning ? El måste de va stamtavla/härstamningsbevis? Bara trevliga svar tack ps vad kostar öronmärkning hos vetrinär ?
Det går inte att bara öronmärka om man vill. Kaninen måste ha stamtavla, tror jag:) men jag vet inget om sånt så du får se om någon annan svarar.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Man öronmärker inte kaniner som inte ska få stamtavla.
Härstamningsbevis kan man skriva på alla kaniner
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok
Kaniner som inte har stamtavla får öronmärkas men dom får inte ha en "korrekt" öronmärkning som renrasiga kaniner har om jag inte är helt ute och cyklar.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Vad menar du # 5 ? förklara Tack
Hur vet veterinären om man vill öronmärkning kaninerna ?
#7 man ringer och säger att man vill öronmärka kaninen. Korrekt märkning som #5 nämner är uppfödarnummer i höger öra (ansöks om hos SKAF) och års, kull och individnummer i vänster öra. En kanin som inte har stamtavla får ej märkas på det viset dock! Mina kaniner som inte är godkända för utställning är märkta med uppfödarnummer i båda öronen.
de går inte att komma in på skaf.
#9 Deras sida ligger nere just nu men de har en tillfällig sida : http://skaf.cybersite.nu/
Okej. Kan man öronmärka själv el är det vetrinären som gör det?
#11 Du sa att du hade läst länken kring öronmärkning jag gav dig, svaret står där.
Ja det har jag. Men tänkte om vi inte får stamtavla/härstamningsbevis.
#13 Man öronmärker återigen bara kaniner som har stamtavla. Öronmärkning gör annars ingen nytta.
Okej
vill ha stamtavla / härstamningsbevis men uppfödaren kan inte få fram någonting eftersom dom inte är öronmärkta hur gör jag då ? Hur är det med ringmärkning då??
#14 Kan den visst göra, ger om inte annat en identifikation av kaninen. Själv tänker jag märka mina kaninungar med uppfödarnummer i fel öra så att de enkelt kan spåras tillbaka till mig som uppfödare.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#17 Finns inget register så som det finns med hund och katt när det kommer till öronmärkning.
#18 SKAF:s register med uppfödarnummer finns och genom att märka med sitt uppfödarnummer finns det åtminstone en vettig chans att MINA uppfödningar hittar tillbaka till MIG vid exempelvis vanvårdsärenden som inte varit alltför ovanliga på senare tid.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Okej hur o när gör man de ? Vad för verktyg behöver man ha för att öronmärka ??
#16 Då kan du inte märka dem med varken ring eller öronmärkning.
Okej så hur kan jag göra ?
Vill du absolut ha dina kaniner märkta så får du chippa dem helt enkelt.
#23 Finns det veterinärer som chippar? Aldrig hört och finns ju inget register för det?
Hur gör man det då ? O vad kostar det att chippa dom ?
Ska maila vetrinärer o fråga om dom kan göra det .
#24 Ja, man måste ju t.ex. chippa om man ska flyga med kaninerna så går absolut, men något register finns ju inte så är egentligen ingen mening med det heller.
#27 Jasså? Men undra varför man ska göra det när det inte gör någon nytta :P
??
#29 Vad är det du undrar?
Hur jag ska göra ka ju inte fixa stamtavla/härstamningsbevis då återstår ju cippet el ring …
#31 Du kan inte fixa stamtalva har vi förklarat massvis med gånger. Likaså förklarat att härstamningsbevis kan du fixa krävs ingen märkning.
Man märker kaniner som ska ha stamtavla.
Undrar bara en sak! Varför vill du märka dom? Du kan ju inte ställa jt dem efter som dem inte har stamtavla.
Tänker inte svara mer då de börjar spåra ur
#34 det gör det väll inte!
Nu avrundar vi istället så att det inte spårar ur istället.
Har fixat härstamningsbevis. kan jag öronmärka dom då?
#37, Är du medlem i skaf och har ett uppfödarnr? Om inte, nej då kan du inte öronmärka.
Jag kan absolut förstå att man vill märka även kelisarna för identifikation. (jag har låtit "fel"märka de som gått till kel i alla år av just den anledningen) men för detta krävs det ett uppfödarnr och skaf-medlemskap.
är inte medlem i skarf o har inga uppfödare nr.
#39, Då får de förbli omärkta :)
Ok . om man blir medlem i skarf få?
#41 Ja då kan du märka, men inget syfte med det.
vadå da?
#43. Medlemskap i skaf,( typ 400:-), uppfödarnr's-avgift, inköp av tång(1500:-) +avgift för att veterinären ska utföra märkningen. Är det värt det så kör på, ingen hindrar dig.
Men du kan inte märka dem och tro att de ska kunna säljas med stam eller kunna ställas ut.
Ok. de va dyrt. vadå tro? jag har i te bestämt än vad jag ska sälja dom i än.
#45 Hon menar att du inte kan sälja ungarna med stamtavla eller ställa ut bara för att de är öronmärkta,samma med de vuxna
Va?
#47 Vad är va? Skriv vem du talar med tack. Går inte att förklara tydligare än det jag skrev i #46 Och det #44 skrev
#48 Förstår inte vad du menar ?
#49 Förklarade vad #44 menade eftersom du skrev "vadå tro".
huvudsaken e att jag har härstamningsbevis.