Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1959 ggr
Fislisa
0

Kanin med får?

Som rubriken lyder, kan man ha en kanin ihop med två får? Är det någon som har testat? Kaninen är en dvärgvädur och fåren är två Oxford down, en tacka och en bagge. Jag har fyra kaniner men de kan inte gå ihop (3hanar 1hona) Så isf för att bygga en helt ny bur kom jag på att hon kanske kan vara ihop med fåren. De har en stor box på 2x3m och jag tänkte isf göra ett av hörnen till hennes, där bara hon kan gå in och inte fåren om hon vill vara ifred och ha sitt hus.

[Tilde]
2

Skulle jag aldrig ha! Tänk om kaninen blir sparkad eller nertrampad??

Fridaaaa
2

Jag hade aldrig vågat chansa. Får är inte alltid så försiktiga, risk att de trampar på kaninen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fislisa
0

Nä det var det jag tänkte på också.. Don är ju "fårskallar" liksom :p Det får nog bli att bygga en till bur! Det är mitt samvete som ville att det skulle gå.. Hon har haft en hel hästbox för sig själv nu sen hon kom in från grönbetet i sommar, så hur stor jag än gör buren kommer hon tycka att den är liten :/

[krysopras]
1

Jag kom att tänka på Champis den vallande kaninen http://www.youtube.com/watch?v=qeuL5IGimCQ Men det är nog lite farligt för kaninen.

Fislisa
1

Åh vad söt! Vilken liten tuffing! :D Ja, det gäller nog att fåren är vana att bli vallade.. Min två är flasklamm, jätte tama och har aldrig blivit vallade, så jag tror inte dom skulle bry sig faktiskt :p Tack för svaren! Jag kommer bygga en bur åt henne, i fårhuset men en stängd bur.

niby
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Funkar väll;) titta på videon

Cazzos
0

Gud vilken söt kanin, och vilka fina får! 😍

TS jag tror att det skulle funka, dock är får oförsiktiga djur och ser sig inte riktigt för var de sätter sina klövar… Eller var de bajsar/kissar heller för den delen 😐

nellsve
0

Jag skulle nog inte våga ha den ihop med ett får om jag var du :) Däremot vet jag att många har kanin och häst tillsammans och det verkar funka väldigt bra iallafall. Men jag inte testat så inte vet jag. ;P

Hälsningar NellieHjärta

Fridaaaa
3

Jag hade personligen inte haft kanin i samma box heller som får, alltså inte ens i samma bur. Det luktar en del om fåren, de bräker högt och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fislisa
0

#9 det är ett hus, och kaninerna är vana vid fåren och tvärt om. Tyvärr har jag inte plats att ha en bur till i stallet, har redan 3 :p Så hon får flytta ut till fårens hus, i egen bur. Där kan hon få en stor bur. Fåren bräker högt precis innan jag har hunnit ge dom mat, aldrig annars ;)

Cazzos
0

#10 Om jag förstått det rätt, så ska din kanin bo i en bur som kommer att vara i fårens inhägnad? Eller ska kaninen skutta runt tillsammans med fåren dygnet runt?

Fislisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär blev det, alla verkar trivas :D

[krysopras]
1

Men vad mysigt!

[Maskrosen92]
0

Jag hade faktiskt testat och då stått och övervakat ett tag för att se så att de är snälla mot varndra eller inte. Jag hade en liten lejonkanin ihop med vår ena minigris för ett par år sedan och det gick hur bra som helst! De två blev bästisar och gick inte att skilja på ;)

[nannaskaniner]
0

Jag hade en hane som gick med en liten flock, tror dock min lilla herre bestämde för kom lammen (som vi säger på gotland ;) ) för nära så slog han till med framtassarna, och när man kom ut till dem låg han uppe på deras rygg nere i ullen :)

Och JA, jag ser att tråden är gammal 😉