Hakpåse?
Hej! Jag är lite fundersam över en sak. Min dvärgvädurshona har hakpåse. Den är inte fylld utan består av hud och päls. Hennes mamma hade också hakpåse. Min dvärgvädurshona är fin i formen i övrigt. Är det helt fel att ta en kull av henne? Finns ju alltid risker med detta, det är jag väl medveten om. Men är hakpåsen en så pass allvarlig defekt att jag helt borde strunta i att ta kull? Tacksam för svar.
Menar du dubbelhaka?
I'm out 
#1 ja alltså på alla ställen jag har läst kallas det hakpåse på kaniner. Men det ser ut som en dubbelhaka, ja. Dock består den som sagt endast av hud och päls:)
Tror inte det är någon fara. ;)
#3 åh vad bra! Gissar också att det inte är så farligt då hennes mamma som sagt också hade det, samt min andra kanins mamma. Dock är jag öppen för fler tankar! Någon som tror något annat?
#2 jaha, men jag tror inte det är någon fara de är ju bara gulligt ^^
I'm out 
Hakpåse kan vara ärftligt, behöver inte betyda att kaninen är tjock.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 gulligt är det, men det är mer hennes hälsa jag är orolig för.
Så länge kaninen har bra hull, är i bra kondition och är full frisk är som sagt inte hakpåse någon fara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 så har jag tolkat det, vad bra att det stämmer! Tack.
#8 och det är hon! Väldigt snygg form har hon dessutom.
Väg kaninen :) En hakpåse är inga problem, många kaniner som är i fin form har det. Har även hört att många som ställer ut kaninerna "rycker" pälsen där för att få bort den, de är ju trots allt bara päls som du säger. Dock skulle jag personligen aldrig göra det :)
Pretty wise //
#11 känns ibland som om det inte finns några begränsningar på vad folk gör med sina djur för utseendets skull. Väga henne var smart, det ska jag göra! Tack:)
#12 Jo, det känns som något jag aldrig skulle vilja ge mig på.
Pretty wise //
#14 åh vad söt hon är! Vilken färg är hon? Hon påminner mycket om min dvv Doris, som är manteltecknad viltgrå.