Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1684 ggr
Lilithium
0

Hjälp, aggressiv kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det är så att jag blev akuthem åt en liten dvärgvädurs hane som jag inte alls vet vad jag ska göra med längre.
Han har bitit mig ett antal gånger nu helt oprovocerat och skvätter överallt, försöker bland annat att träffa mig.
Tanken är så klart att han ska omplaceras vidare eftersom jag varken har tid eller plats och verkligen inte med en problemkanin.

På grund utav att han visar aggressivt beteende så känner jag att jag inte riktigt kan omplacera honom heller såvida han kommer till någon som har fått ordning på en kanin med såna problem tidigare. 
Jag har rätt mycket ångest över det eftersom jag måste hitta ett permanent hem åt honom snarast men vem vill ta emot en kanin som är aggressiv?

Han var helt okej och normal för ca en vecka sen och nu har allt bara vänt.
Finns det någon som kan tänka sig att ta över honom för att arbeta med honom?

Han behöver flytta snarast och jag vill verkligen inte behöva avliva honom för jag känner att med rätt hjälp så kommer han bli underbar.

Jag vet inte riktigt om jag ska lägga detta under beteende eller annons, men rätta mig om jag valde fel.

Han finns iaf i Karlstad.

jbson
0

Innan man ens överväger avlivning kan det ju vara en god ide att kastrera kaninen! Vet du ungefär hur gammal är? Önskar att det löser sig till det bättre! :)

Fridaaaa
0

Kastrera?
Sedan kan det var att han är i "tonårsperioden" och att kastrering då kan hjälpa för hormonerna och det. Hjälper mot skvättandet också. Ser inte kaninen som aggresiv när jag läser inlägget.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilithium
0

Är han inte aggressiv när jag flyger fram och attackerar eller när han försöker jaga mig?
han är 1 år och 3 månader så i tonårsperioden tror jag inte.

Fridaaaa
0

#3 Beror på vilken anledning kaninen attackerar, och som du beskriver tycker jag personligen inte den låter aggresiv men man definerar sånt också och tycker olika vad som är aggresivt eller inte.

Som sagt synd att han finns så långt bort

Lilithium
0

Vart bor du då?
Själv så har jag bara haft honor tidigare och det var när jag var yngre.
Känns som om det är bäst för han om han kommer till någon som har gjort det tidigare.

Fridaaaa
0

#5 Bor nere i Blekinge så är väldigt långt om det inte går att ordna transport, har skickat dig ett PM.

Lilithium
0

Hm, det går alltid att söka efter transport iaf

[krysopras]
0

Han har inte ont nånstans? I magen eller så? Iom att det vänt helt plötsligt. 

Min ene hankanin som var vuxen när jag fick honom blev "tonårig" med skvättning och revirhävdande efter att han varit hos mig i ett år. Han blev som vanligt igen efter kastrering.

Lilithium
0

Nej jag har klämt och känt plus att det är ju ingen skillnad på hans kost nu från vad den var i hans förra hem.
Då är han lite efter, eftersom han är 1 år och 3 månader.

Nu har han även försökt att jaga mig så jag tycker helt klart att det känns som aggression.