Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 853 ggr
The Animallovers!!!
0

Är han ledsen?

Hej! Min kanin blev alltid helt till sig när man kom till buren, han ställde dig på bakbenen och sprang hit och dit! Men han gör inte det längre, inte gör han glädjeskutt eller lägger sig rak lång heller:( men inget har förändrats i hans närhet, han får samma mat, samma bur m.m! Vad kan detta bero på? Är han ledsen över nåt? Kan han ha ont? Tacksam för svar

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

fsigge
0

jag tror att han har ont. Det är inte så lätt att se här ifrån men jag tycker att du ska vänta och se om det blir bättre. Lycka till!

Frida

The Animallovers!!!
0

Ja jag får se. Jag tror jag vet vad det kan bero på.. Jag försöker lära honom att komma på inkallning, då har jag torkade morötter och banan. Morötter har han ätit förut så det belönar jag med mest men han tröttnar på det, då ger jag banan som han inte har ätit så mycket förut. Tänkte inte på det, men jag vet ju att kaniner har känsliga magar…

[krysopras]
0

De kan bli hängiga om de har ont i magen. Min kanin hade det för 2 veckor sedan. Han var inte sitt pigga glada jag, och sen slutade han äta, han ville inte ens ta en godbit (pumpafrö, torkat tranbär - inget gick).  Han bara satt hopkrupen under sängen och försökte inte komma undan när jag tog honom och lyfte upp. Vi åkte till veterinären och röntgade och fick smärtstillande och vätska. Han hade inte tillräckligt mycket i magen/tarmarna så jag fick order om att mata honom med Critical Care i en spruta och massera magen. Jag fick hålla på en vecka. Det är ganska jobbigt eftersom kaniner inte tycker om att bli tvångsmatade. 

Kolla noga hur mycket han kissar/bajsar/äter. Om bajsarna är mycket små och mängden är mindre än vanligt kan det vara magen som håller på att stanna av. I så fall måste du göra nåt, för om en kanin slutar äta kan den dö fort, man kan inte avvakta.

The Animallovers!!!
1

Han äter upp hela höhäcken( inte själva häcken utan höet), så han äter i alla fall. Jag får väl vänta med att ge nåt mer godis eller annat och kolla på avföringen!