Fundering?
Hej jag har en liten fundering på en grej! Det är att folk säger att dvärgraser ska paras när dem är 5-7 månader och jag parade min hona idag och hon är snart 4 och en halv månad och när ungarna kommer så har hon redan blivit fem månader är detta farligt?
Kanske en annan rubrik känns vettigare.
YEY, INSIDER!
Det kan vara skadligt ja, då en 4 månaders kanin inte riktigt är fullvuxen än. Det är bättre att vänta tills de är äldre både för mammans och ungarnas skull.
Har redan tagit och parat dem tyvärr :/ Bambi är född 140420 och vi får se om det blir något ska göra ultraljud på henne om 25 dar så vi får se då men hoppas att det går vägen och går bra för henne och ungarna tror säkert att hon kommer bli jätte bra mamma
#4 Håller tummarna att allt går bra! Men nu vet du i alla fall inför framtiden att det är för kaninens bästa att vänta.
Jag har dvärgvädurar och parar ALDRIG innan 9 månader. Vid fyra månader är de fortfarande bebisar och växer samt att man har ingen som helst aning om hur de ens är avelsmaterial så tidigt. (oavsett om man föder upp till kel eller utställning!)
Jag håller tummarna att det går bra för din hona, men jag skulle verkligen råda dig att läsa på lite ordentligare nu under tiden som är kvar.
6# Det gör jag :) Har beställt mjölk ersättning och nappflaska för i fall att. och köpt en hage att ha inne och fixat massa grejer så allt har jag tänkt på!
#4 Stressa inte med ultraljud, man brukar inte göra det på kaniner, kan göra mer skada än nytta. Vänta och se helt enkelt om hon är dräktig eller inte.
Ja det är skadligt, inte före 7-8 månaders ålder är lämpligt att para men gjort är gjort och bara att hoppas att det går bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hur har det gått?
Det går bra hon är rund om magen så vet att hon ska få små bebbar om 4-6 dar

Hur har det gått för honan, blev det några bebisar?
Innan dom är 1 år ska man para do inte innan om de är första kullen
#12 Nej man kan para första gången efter 1 års ålder också. Att man måste para innan 1 års ålder är en myt.
Nej de är de inte alls
#14 Jo så är det visst det. Och nu är kaninen redan parad alldeles förtidigt så är bara att hoppas att det går bra. Men tänker inte ha onödigt tjafs här inne.
Jag har parat en hona som var lite över 1 år, men nära ett år är väl en "guideline". Sen kan man para senare om honan är frisk och i bra kondition. Däremot ska man absolut inte para för tidigt - det är farligare!
Inga problem att para första gången upp till runt 2 år, beroende på honan såklart. 1 år är bara gammal myt som man inte behöver gå efter alls 🙂
Stämmer inte alls .
#19 Jag ber dig att sluta säga emot folk hela tiden. Vill inte ha onödigt tjafs här inte samt inte att folk får felaktig info
Nej
#20 Du har PM
Får jag fråga varför du parar en 4 månader kanin om du fått rekommendationer att vänta tills de är minst 5-7 månader? Hur tänker du?
Pretty wise //
De är också för tidgt att para då. Innan 1 års ålder ska dom paras då dom fortfarande växer vid 4 månaders ålder..
#23 Nu tänker jag inte ta det mer med dig. Sluta ge fel info till folk!
Ja det är rätt att de inte ska paras vid 4 månaders ålder. Men de kan lugnt paras efter 1 års ålder också första gången.
Nej. Och jag ger inte fel infomation heller
#25 Jo det är just det du gör i detta fallet. Slutdiskuterat!

Hur har det gått?
#28 det blev tyvärr inget
#29 Bra för kaninen att det inte blev något, så hinner hon bli tillräckligt gammal innan hon får kull 🙂