Magproblem
Hej,
Jag har en grupp kaniner i en stor utegård, och på bara en vecka har nu två haft magproblem som jag lyckligtvis klarat av med critical care. Men jag undrar lite varför detta händer och om det är vanligare med magproblem på hösten för utekaniner?
De äter i stort sett enbart hö, får någon matsked var av Stampe på morgonen och lite morot på kvällen. Jag har inte ändrat deras mat något och de har färskt fint hö, samma skörd som de ätit nu i ett antal veckor.
Gör jag något fel eller har jag bara otur?
Nja, jag har personligen aldrig varit med om det alltså just av de anledningarna som du nämner med hösten & utekaniner. Det har skett slumpmässigt men väldigt sällan.
På vilket sätt har de magproblem?
Testa att ta bort pelletsen helt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag kommer med kvällsmaten, så kommer hela skocken springandes och jag räknar in dem och har då upptäckt att det fattats en. Jag har vid båda tillfällena hittat kaninen sittandes och tryckandes i ett hörn. Alltså inte det normala beteendet och de har inte varit ett dugg intresserade av mat. De har då fått följa med in en stund och fått lite CC och ananasjuice, lite tvångsmotion och sedan blivit utsläppta igen men då i en egen bur, så att ja kunnat hålla koll på om det kommer några pluttar eller inte. Det har ju som sagt gått bra båda gångerna och tänk att man kan bli så glad över att se kaninlortar…
På vilket sätt tror du att pelletsen kan spela in? Med tanke på den lilla mängd de får. ska jag övergå enbart till hö och skippa allt annat? De har inget gräs i sin gård, men de kan komma åt några strån här och där om de verkligen försöker genom nätet. Detta gräs är ju fktigt nu, kan det ha något med saken att göra? men kaniner är ju gjorda för att äta sin mat ute i naturen och då är den ju i bland våt…? Höet är under tak och är inte blött, men man märker ju att det blir fuktigt.
#2 Tänkte att de inte mår bra på just den pelletsen, vissa tål ju vissa märken bättre än andra tänker jag & behöver de ingen pellets så är det ju bättre att testa att utesluta det 🙂
Mina betar gräs i hagarna oavsett om det är torrt eller fuktig, vana vid det, och inga problem med magarna.
Inget mögligt eller så i hagen/vid höet/vid maten?
De har ätit samma märke hela sina liv, och mig vetrligen har Stampe inte ändrat på receptet. Höet är av bra kvalitet och från årets skörd så det är också ok, luktar bra. Om det inte är vanligare med magproblem på hösten, vid temperatursänkning och mer fukt, så får jag väl bara inse att de varit känsliga och hålla bra koll på deras beteende. Tack för dina svar.
#4 Dock kan ju sånt ändras, precis som hos t.ex människor 🙂 Men hade testat att ta bort pelletsen en tid för de som har magproblem och kolla om det är det